Persoonlijk: Mijn studies

Ik hoor nog best wel vaak de vraag: “Wat doe je nu eigenlijk voor studie & wat heb je hiervoor dan gedaan?” Het leek me daarom leuk om het eens duidelijk uit te leggen!

Havo
Na de basisschool heb ik voor de richting havo gekozen en kwam ik terecht op ’t Altena College in Sleeuwijk. Ik gaf al vrij vroeg aan dat ik ‘iets wilde in de dierenbranche’, maar nog niet precies wist wat ik ‘wilde worden’.
Met de decaan heb ik toen in 4 & 5 havo een gesprek gehad hierover. Hij adviseerde mij, dat als ik écht graag dierenartsassistente wilde worden, ik gewoon naar het mbo moest gaan.. maar bijvoorbeeld voor een verkort leertraject moest kiezen!

Het profielwerkstuk heb ik met veel plezier samen gemaakt met mijn bff Annick! We kozen ervoor om een werkstuk te schrijven voor het vak geschiedenis met een ‘dierentintje’ zodat ik er ook nog wat aan zou hebben, haha. Uiteindelijk was het onderwerp: “Van katknuppelen tot Partij voor de Dieren. De omgang tussen mens en dier vanaf de gouden eeuw tot nu”. We behaalden uiteindelijk een ‘goed’ en we waren hier superblij mee!
Op 12 juni 2008 was ik geslaagd & kon ik mijn diploma in ontvangst nemen! Daarnaast had ik nog een Anglia (engels examen) gedaan op niveau advanced en ook hiervoor heb ik mijn diploma behaald! Ik weet nog dat ik súper trots op mezelf was en ik echt blij was dat ik niet gebeld was! Op MSN gingen we he-le-maal los en hadden we een gigantisch groepsgesprek. Deze ging over: “AAAHHH ik zie de leraar voorbij rijden, tot (naam persoon) is helaas niet geslaagd…”. Ja, dat waren nog eens spannende tijden! En ik maar denken dat dit al het einde van de wereld was, maar nee hoor haha. 

Mijn vader heeft bovenstaande foto gemaakt op de dag dat we de diploma-uitreiking hadden! Hij was zóó trots! Net als mijn moeder en broertje! Van links naar rechts zie je hier vriendinnen waar ik nog steeds veel contact mee heb.
Helaas kwam aan al dat plezier een ‘einde’ toen ik na de zomervakantie als enige op kamers ging. Ik was 17 en in september 2008 vertrok ik naar Barneveld, terwijl mijn ouders en vrienden in Brabant en omgeving woonden.. Ook had ik op 14 juni 2008 net verkering gekregen met  mijn huidige vriend Harry, moeilijk moeilijk. Ik kwam daar in een mooi, schoon woonhuis terecht met 8 meiden en 1 jongen. De buurt is er mooi en het was maar 5 minuten fietsen naar mijn nieuwe school. Nou ja, ik dacht dus: kom maar op met die uitdaging!
Mbo – Paraveterinair Dierenartsassistente (verkort traject)
Ik had me inmiddels ingeschreven voor de verkorte opleiding tot Dierenarts Assistente, ofwel beter gezegd: Paraveterinair Dierenartsassistente. Deze opleiding zou 2 jaar duren i.p.v. 4 jaar en kon ik volgen op ’t Groenhorst College in Barneveld. Tijdens deze studie heb ik erg veel ervaring opgedaan, leuke momenten gehad en vooral leuke mensen ontmoet!
Mijn stages in die 2 jaar waren:
– feb. 2009 t/m maart 2009; Dierenopvang Breda in Breda
– mrt. 2009 t/m april 2009; Geitenhouderij in Pannerden (intern)
– mei 2009 t/m juni 2009; Asociatia Anima in Campulung (Roemenië)
– nov 2009 t/m jan. 2010; Dierenzorggroep Lek & Linge in Gorinchem
– april 2010 t/m juni 2010; Dierenkliniek Sleeuwijk in Sleeuwijk
Vrij veel stages dus in die 2 jaar, maar ik heb er echt intens van genoten! Ik heb er zóveel geleerd en zoveel leuke ervaringen opgedaan! Ik leerde gezelschapsdieren verzorgen, geiten melken, assisteren bij operaties, klanten te woord staan in de praktijk, dieren nazorg geven na een operatie, katten castreren, hechten en noem maar op! In Roemenië heb ik denk ik de meeste ervaring opgedaan en ik denk er nog wekelijks over na hoe gaaf dat wel niet was! Het project duurde 3 weken en we hebben daar op een asiel met +/- 700 honden dieren gecastreerd & gesteriliseerd, puppy’s verzorgd, het asiel schoongemaakt en mooie excursies gedaan. Onvergetelijke ervaring!
Dit diploma heb ik ontvangen eind juni 2010 ontvangen! Opnieuw was iedereen weer heel trots op mij en was ik super blij dat ik het in 2 jaar gehaald had!
Ook heeft mijn vader dit keer weer mooie foto’s gemaakt van de klas en van het groepje meiden waar ik het meest mee omging tijdens deze studie. De foto’s heb ik helaas niet op de computer, dus hierbij een wat rommelige groepsfoto, haha!
Mbo – Manager Dierverzorging 
En ja, toen was het: “en wat ga ik nu doen?” Paraveterinair zijn leek me erg leuk, maar niet leuk genoeg op dat moment. Daarom besloot ik om door te leren op het mbo. Ik kreeg van meerdere mensen het advies om de kopklas ‘Manager Dierverzorging’ te gaan doen. Nou oké, kom maar op! Deze studie startte in september 2010 en duurde dus maar tot juni 2011. Normaal gesproken duurt deze opleiding 2-4 jaar, dus in één jaar zou misschien wel eens vrij zwaar kunnen worden!
Helaas bleek er geen kopklas te zijn, omdat er maar twee aanmeldingen waren, waaronder ik. Toen werd besloten dat ik en de andere leerling bij de andere klas mochten, namelijk de groep die deze opleiding in twee jaar deden. Zij zaten in het tweede, dus laatste, jaar. We konden deels onze eigen vakken volgen en deels de lessen volgen van de klas waar we bij waren gevoegd. Ik leerde daardoor mijn mede kopklasgenoot kennen, namelijk Nadia! Met haar heb ik toen véél opdrachten samen (moeten doen) gedaan. Zo hebben we een plaat gemaakt voor voedselverrijking voor roggen en zijn we samen, ja ja, voor vier weken naar Roemenië geweest voor stage!
Wij hebben in Roemenië de leerlingen & docenten begeleidt en alles voorbereid voor het castratie/sterilisatieproject. We vertrokken één week eerder samen met een andere student. Ook hier heb ik veel van geleerd. Ik leerde hoe ik de aankomende paraveterinairen moest motiveren, hoe je excursies en eetmomenten in moest plannen, hoe je connecties legt met bijv. een vaste chauffeur die voor ons drie weken de studenten kon vervoeren (die geen engels spreekt). De chauffeur bleek een hele lieve man en hij heeft ons supergoed vervoerd naar alle mogelijke plaatsen. Zo zijn we in het grootste asiel ter wereld geweest (+/- 1000 honden), in Bran bij het kasteel van Dracula, in Pitesti om te shoppen, in Bucharest om te shoppen en tweemaal in Bucharest om het parlementshuis van binnen te bekijken. We hebben daar een stemming meegemaakt die betrof: “het afschaffen van de wet welke toestaat dat straathonden gedood mogen worden”. Moeilijk, moeilijk. Veel moeilijke momenten gehad in Roemenië, helaas ‘mijn’ puppy Buddy moeten laten inslapen en met hem nog veel meer zieke honden. Gelukkig hebben we ook veel dieren kunnen helpen.
Ja wauw, dit project vergeet ik nooit meer… Daarnaast moet ik niet vergeten te zeggen dat we de 1e week van dit project hebben gelogeerd bij een superlieve Roemeense familie. We kregen liefde en eten in overvloed en ik heb er een leuk contact aan overgehouden. Ik mail ze nog maandelijks, stuur kaartjes en ze bellen me zelfs op mijn verjaardag! Ja, deze mensen & hun 12 honden hebben écht een speciaal plaatsje in mijn hart. Eind 2011 ben ik zelfs nog met m’n moeder, Nadia + haar moeder een weekje terug geweest en hebben wij gelogeerd bij dit lieve en gastvrije gezin! ❤ Alle liefde voor hen!
Links zie je mij met puppy Buddy, mijn ‘vriendje’. Hij hangt nu op een groot canvasdoek op mijn kamer, never forget mei 2011 – 8 juni 2011. Rechts zie je een groepsfoto van mij en de andere studenten samen met drie asielmedewerksters. Zij werken kei- en keihard om alle honden van onderdak en voedsel te voorzien, respect!
Stages in dit schooljaar:
– aug 2010 t/m nov. 2010; Van Andel-Spruyt Natuurcentrum in Gorinchem
– mei 2011 t/m juni 2011; Asociatia Anima in Campulung (Roemenië)
Met mooie cijfers ronde ik ook deze opleiding af! De diploma-uitreiking was niet heel interessant, maar ik was wel weer erg trots op mezelf! Ik had het toch maar mooi gedaan in een jaartje!
Hier sta ik samen met Nadia (links) op de foto! We hadden leuke tops gekocht in Roemenië haha, dus we hadden afgesproken deze aan te doen! Dit topje kostte daar overigens maar 4 euro omgerekend & de toffe Allstars die ik er aanheb maar 35 euro (en ja, ze zijn echt!) <3. Ik draag ze nog dagelijks!
Hbo – Management Diergezondheidszorg
En toen moest opnieuw gaan verzinnen wat ik wilde gaan doen.. Ik was inmiddels te weten gekomen dat ik een verkorte hbo opleiding kon volgen aan het CAH in Dronten (de dependance zit in Barneveld). Zo kon ik in 2,5 jaar (i.p.v.) 4 jaar nóg een diploma erbij behalen! Dat laat ik me geen twee keer zeggen haha.
Deze opleiding valt onder de sector Dier- en veehouderij en heet Dier- en Gezondheidszorg/Diermanagement. Er zijn 5 semesters welke elk bestaan uit een eigen onderwerp, namelijk: kwaliteit, marketing, voeding, onderzoek & afstuderen. Op dit moment bevind ik mij in semester 4 en loop ik een onderzoeksstage op de Faculteit Diergeneeskunde op de Universiteit in Utrecht. Ik doe onderzoek naar de bruikbaarheid van de footscanparameters standtijd, paslengte en staplengte om kreupelheid bij varkens te diagnosticeren. De proeven zijn al gedaan in 2012 en ik verwerk de resultaten in o.a. Excel en SPSS. Uiteindelijk ontstaat er dan een rapportage met daarin de methode, resultaten, conclusie en discussie. Deze moet ik op school presenteren in 15 minuten in week 26, dus ik ben benieuwd!
Op dit moment zit ik precies over de helft van deze stage en het gaat goed! Nadia zit ook op dit stageadres, dus het is erg gezellig! Zij doet alleen ander onderzoek, maar verder zien we elkaar dus dagelijks! (:
Stages tijdens deze opleiding:
– dec. 2012 – jan. 2012; Natura Artis Magistra in Amsterdam
– mei 2012 – juni 2012; Martin Gaus Hondenscholen (met groepje)
– nov. 2012 – jan. 2013; Vitaux Veterinair Organisatiebureau in Eemnes
– mei 2013 – juni 2013; Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht
Gezelligheid met mijn klasgenootjes naar Alain Clark in Ede!
Op dit moment ben ik nog hard op zoek naar een afstudeerstage en ideeën voor mijn scriptie! Ik hoop in maart af te mogen studeren, maar anders ga ik toch voor de 3 jaar, dus in juni! Het liefst vind ik een baan als praktijkmanager of iets in die richting. Ook hoop ik te gaan samenwonen met m’n vriend.
Nou, ik hoop dat jullie nu wat wijzer zijn geworden van wat ik ‘doe’ en ‘wil worden’. Vragen stellen mag altijd!
Vraag: Wat voor studie doe jij? En wat ‘word’ je dan uiteindelijk? 🙂

Liefs, Stephanie

8 gedachtes over “Persoonlijk: Mijn studies

  1. Ja, je hebt al veel gedaan en bereikt met al het leren!! En wat gaat de tijd toch snel…Vond het heel erg leuk dat ik ook in Roemenië ben geweest en deze lieve mensen mocht ontmoeten. Daar kunnen wij nog wat van leren!Zo zal ik Rita nooit vergeten…:( r.i. p. Zij was een van de honden van dit gezin. Leuk om zo alles weer eens te lezen..

  2. Wat is dit leuk om te lezen! Mooie cijferlijst had je op de havo behaald. Jeetje, dat zijn veel stages. Roemenië, wat gaaf! Ik zou ook graag een stage in het buitenland willen. Wauw, van havo en dan twee x mbo en dan nog hbo, dat doe ik je niet na! Superleuk dat je bent verloofd en dat in Sydney, echt tof, gefeliciteerd! 😀

  3. Je hebt al een lange weg bewandeld als ik dat zo lees, knap 😉 Ik studeer Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Tilburg en wil uiteindelijk kinderrechter worden. Al lijkt schrijfster me ook erg leuk 🙂

  4. Hi Josephine! Bedankt voor je berichtje! Ik kan je een stage in het buitenland erg aanraden! Ik had gelezen dat je geslaagd was: ook hier van harte met je diploma, good job!! Oh & ik volg je blog al ofcourse 😀

  5. Hi Sylvia! Haha dankjewel, ben er nu wel echt klaar mee hoor, kan niet wachten om geld te gaan verdienen! Gaaf dat je Rechtsgeleerdheid studeert! Een vriendin van mij studeert ook Recht op de Uni in Tilburg, toevallig! En kinderrechter klinkt heel interessant! Ik ben je gaan volgen op Bloglovin' 🙂

  6. Hi mam! Dankjewel 🙂 en vond het ook superleuk dat je toen meewilde naar Roemenië! Het is me toch een mooi land en die lieve mensen daar zal ik inderdaad nooit vergeten! 🙂

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

