HAPPY CHALLENGE #4 – Wat wil je veranderen?

wat-wil-je-graag-veranderenOpdracht 4: De vraag van deze keer: “Waarvoor wil je plaats maken in jouw leven?”  In opdracht 2 gaf ik aan dat vrijwilligerswerk in Roemenië mijn grootste doel was op dit moment en dat klopt nog steeds, maar ik ben gaan beseffen dat het ‘einddoel’ veel groter is! Structuur in mijn leven, gelukkig zijn, dingen kunnen loslaten, minder uitstellen, genieten van het moment .. dat zijn de écht belangrijke doelen!

De vraag die ik daarom vandaag ga beantwoorden is: “Wat wil ik veranderen en wat ga ik doen om hieraan te werken zodat ik mijn doel kan behalen?”

STRUCTUUR!

Jep, ik heb structuur nodig in mijn leven! Op tijd naar bed, op tijd opstaan, goed ontbijten, wat nuttigs doen met mijn dag, goed lunchen, verdergaan met iets nuttigs doen/werken, avondeten, douchen en op tijd gaan slapen. And all over again.

Ik merk dat mijn structuur en een ‘rode lijn door mijn dag heen‘ een beetje verdwenen is. Van 2008-2010 heb ik een studie gevolgd en afgerond, vervolgens van 2010-2011 nog één en op dit moment ben ik bezig met mijn derde, en laatste, studie. Het afronden van mijn opleiding gaat tot nu toe goed, want ik heb onlangs mijn afstudeerstage behaald, dus die 15 studiepunten zijn gelukkig binnen!

Echter, nu ben ik een beetje in een zwart gat gevallen. Ik weet niet zo goed wat ik met mijn dag(en) moet doen, verveel me dood en heb niet echt een planning of iets dergelijks. Heb wel enorm veel plannen; weer meer gaan zwemmen, hardlopen, gezonder gaan eten, weer gaan puzzelen en ga zo maar door. Maar er komt echt he-le-maal niets van. En hoe komt dat?

Ik denk dat het komt door het gebrek aan structuur in mijn dag. Soms ga ik pas rond 3:00 naar bed of ik ga op tijd naar bed en kom er pas om half 1 weer uit. Slecht. I know. Maar het lijkt wel alsof ik geen nut zie van vroeg opstaan en ‘wat van mijn dag maken’. Mijn bed voelt op dat moment perfecto en ’s avonds is het omgekeerd: dan wil ik niet naar bed en ben ik niet moe. Logisch, want naast de drie avondjes dat ik werk, ben ik ook niet moe of iets wat daar op lijkt.

Het is voor mij nu het belangrijkste om alles op een rijtje te zetten en te bekijken hoe ik met mijn scriptie ga beginnen. Ik wil deze 1 juni inleveren, dus ik heb in ieder geval een deadline. Nu nog starten. Nog zo’n probleem: ik start nergens mee, of ik start en stop er vervolgens meteen maar weer mee.

Heel lastig en het vormt inmiddels echt een belemmering. Dus ik ben na het weekend meteen aan de slag gegaan – met de Happy Challenge in mijn achterhoofd – en ik heb in ieder geval een aantal Excel-bestandjes gemaakt, namelijk:
– Beweging
– Bezigheden
– Budgetbeheer
– Eetdagboek

En ja, alweer lijstjes, maar het helpt me wel om wat overzicht te krijgen. Ik kan nu goed bijhouden wat ik op een dag gedaan en gegeten heb, wat mijn inkomsten en uitgaven zijn en hoeveel ik doe aan beweging. Dat moet mij gaan motiveren minder uit te gaan geven, gezonder te gaan eten en meer te gaan bewegen! Hoop ik dan. Daarnaast heb ik deze bestandjes met Harry gedeeld, zodat hij mijn stok achter de deur is! Dat heb ik nodig op dit moment merk ik en ik denk dat dit voor mij dus heel erg goed zal gaan werken.

In het tweede deel van de opdracht kijk ik naar mijzelf en de dingen die ik doe. Welke dingen zou ik willen toevoegen om meer te genieten van het leven en te werken aan het behalen van mijn dromen en doelen? En aan welke dingen wil ik minder aandacht geven zodat ik me op mijn doelen kan richten? 

Drie dingen die ik graag wil toevoegen aan mijn leven:

  1. Discipline. Regels aan mijzelf kunnen opleggen en me daaraan houden. Dit gaat me helpen met het vinden van structuur in mijn leven, zeker tijdens het schrijven van mijn scriptie de komende tijd. Ik wil wat nuttigs doen met mijn uren en mezelf dus “regels” opleggen: voor 1:00 op bed liggen, voor 10:30 opstaan, iedere dag onbijten (het liefst met een groene smoothie), iedere dag een stevige lunch en goed avondeten. Daarnaast mag ik iedere dag in ieder geval 1 à 2 uur ontspannen, op welke manier dan ook. En zwemmen mag altijd en valt daar ook onder!
  2. Bodylove. Ik kan heel lang tobben over m’n uiterlijk/lichaam. Ik wil al heel lang zo’n 5 kilo afvallen. En dat idee heb ik gewoon iedere dag wel één keer in mijn hoofd, terwijl ik er door gebrek aan discipline/planning/structuur niets mee doe. Dus ik maak me vaak druk over m’n brede heupen of m’n buik, terwijl ik er tegelijkertijd he-le-maal niets aan doe. Ik pak eerder nog even een extra stuk cake,  bij wijze van dan hè ;). Dit kan anders: misschien moet ik mijn bouw eens leren accepteren óf er gewoon écht wat aan gaan doen, zodat ik mijn doel kan bereiken en dus beter in m’n vel zal zitten.
  3. Genieten van het moment. Ik ben iemand die vaak ná een vakantie pas begint met genieten. “Waauw, wat was het daar toch mooi hè!” Of: “Ik zou willen dat ik minder foto’s had gemaakt en meer had genoten van het moment zelf”. Hoe vaak ik dát toch niet gedacht heb. En ja, dat kán echt anders! Ik moet niet overal een foto van willen maken en zo zélf het moment missen. Maar soms moet ik gewoon met vriendlief op een bankje gaan zitten in Corfu en genieten van de zon, het samenzijn, de rust en de mooie natuur om ons heen. Ja, dat is mijn streven voor volgende dagjes uit, weekendjes weg en vakanties! Optimaal genieten!

Drie dingen die ik graag wat minder energie wil geven: 

  1. Het verleden. Er gebeuren natuurlijk dagelijks dingen waar je mee kunt zitten. Dit kan een dag zijn, een week, een maand, maar ook één of zelfs meerdere jaren. Ik ben iemand die lang (HEEL LANG) blijft tobben over dingen die ooit gebeurd zijn. Als ik daar dan soms over nadenk word ik weer helemaal emotioneel en kan ik bijvoorbeeld heel verdrietig of boos worden op die persoon of situatie. Natuurlijk zijn er ook dingen die ik al heb losgelaten, maar toch zijn er nog veel dingen waar ik steeds maar weer over begin, terwijl die persoon het bijvoorbeeld zelf al lang is vergeten. Dus ja, ik moet leren loslaten. Dit zal mijn leven veel gemakkelijker maken! 🙂
  2. Overdrijven/zeuren. O.M.G. PUKKEL!! Ik maak me vervolgens 3 uur druk om een puist en besef daarna pas dat er mensen zijn die het 1000-maal erger hebben, want zij zijn ernstig ziek of hebben net iemand verloren En dan loop ik al uren te zeuren om mijn bad hair day of m’n pukkel. Tja, slechte eigenschap. En overdrijven doe ik ook nog steeds te vaak. Zo vaak, dat ik vaak moe word van mezelf ;).  Of ander mensen er mee lastig val..
  3. Slecht luisteren. Dit heb ik het afgelopen jaar (2013 dan) steeds vaker gehoord van mensen. Ik luister niet aandacht genoeg. Ik praat zelf heel graag en daarom heb ik een gebrek ontwikkeld wat luisteren betreft. Ik wil heel graag goed luisteren en geïnteresseerd overkomen, zó erg dat ik te gemaakt overkom. Vervolgens ben ik dan weer teveel aan het nadenken in mijn hoofd (“luister ik wel goed genoeg?”), dat ik de helft van het verhaal gemist heb. HEEL irritant, want ik vind het zelf ook uiterst irritant als ik merk dat iemand anders niet naar m’n verhaal luistert. En dat, terwijl ik het zelf toch best regelmatig doe. En die chaos en emotionele massa die zich momenteel in mijn hoofd bevind telt niet als excuus..

Pff wat een persoonlijk artikel is dit geworden! Heftig om het zo op ‘beeld’ te zien, maar het geeft me wel motivatie dingen aan te pakken en te veranderen. En voor m’n vrienden/familie: “Als jullie dit lezen en je merkt dat ik het heb over het verleden, flink loop te zeuren of slecht luister.. zeg het dan tegen mij, dan kan ik er wat mee!” Thnx!

spread-the-happychallenge-love

Mijn vorige artikelen:

  1. Opdracht 1: Wat zijn mijn waarden?
  2. Opdracht 2: Wat is mijn droom?
  3. Opdracht 3: Dromen visueel maken

Spread the love!

  1. Twitter/Instagram: #DeHappyChallenge
  2. Facebook
  3. De opdrachten: Lisanne Leeft / Kelly Caresse / Marieke van Woesik

Liefs,
Stephanie

 

 

2 gedachtes over “HAPPY CHALLENGE #4 – Wat wil je veranderen?

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

