Travel | Dominican Republic (DR) – Part I

OLYMPUS DIGITAL CAMERANa aanleiding van het zonnige vakantieartikel van Mascha (klik) wil ik jullie toch ook graag vertellen over de keerzijde van al deze rijkdom, witte stranden, blauwe zeeën, cocktails en palmbomen. In de zomer van 2012 ben ik namelijk drie weken in de DR geweest samen met een vriendin en World Servants! We hebben er vier huizen gebouwd en ik heb er echt heel veel levenservaring opgedaan. Ik zal dit avontuur echt nóóit meer vergeten.. forever in my heart <3.

Vandaag dus deel 1 voor jullie! Hopelijk vinden jullie de artikelen over de DR interessant! Er komen denk ik drie tot vijf artikelen over dit mooie project! Dus hou zeker mijn blog in de gaten als je geïnteresseerd bent en volg me bijvoorbeeld op Bloglovin’ :).

Hoe het allemaal begon (eind 2011)

Pauline, een goede vriendin van mij, vroeg of het mij leuk leek om mee te gaan op project naar buitenland met de World Servants. Met haar kerk wilden ze dat jaar namelijk weer met een groep jongeren geld in gaan zamelen om naar een eigen gekozen project te gaan. We vormden een klein, maar fijn groepje jongeren: wij gingen naar de Dominicaanse Republiek en zij naar Malawi. In totaal moesten we zon €27.000 euro ophalen geloof ik om de eigen kosten te kunnen dekken.

Natuurlijk hebben we heel veel acties moeten organiseren om het geld bij elkaar te verzamelen, dus we hebben o.a. een eetavond georganiseerd, een korenconcert, oliebollen verkopen, tulpenbollen verkopen, sinterklaas verhuren tijdens sinterklaas, kerstbomen verkopen in de kou, Basje gaat naar school, ladies night, nieuwsdienst, collectes, benefietconcert, stamppotavond, statiegeld inzamelen etc. Teveel om op te noemen! We hadden in totaal ongeveer een jaar om alles bij elkaar te verzamelen en ja: het is ons met z’n allen gelukt!

1_ws 3_ws2_ws

Dus toen konden we gaan voorbereiden op het project! Welke spullen hebben we nodig? Hoeveel van elk? En hoeveel ruimte moet er overblijven voor bijv. cadeautjes voor de kids of spullen voor het kinderwerk? We kregen van World Servants op het ontmoetingsweekend in Heino een grote WS-tas. Helaas was dat de enige (!! omg) tas die we voor deze drie weken mee mochten nemen. Ik dacht echt dat me dat nooit zou lukken, maar gelukkig is het allemaal goedgekomen, ha ha.

Ik kocht o.a. werkhandschoenen, werkbroeken, goedkope t-shirts om in te werken, werkschoenen (ja met van die sexy stalen neuzen!), biotex om mijn kleding met de hand te kunnen wassen, cadeautjes voor de kids en nog veeeel meer! Bij Schiphol moesten we nog heel veel kindercadeautjes e.d. in onze tassen stoppen, dus ook daar moesten we nog ruimte voor vrijhouden. Wat een uitdaging, ha ha. En de gróótste uitdaging was: geen mobiele telefoon mee. Vreselijk! We zouden dan een paar keer contact mogen zoeken met thuis door een berichtje te plaatsen op een gezamenlijke website, great..

De data: 13 juli 2012 tot 3 augustus 2012!

13 juli 2012 – Vertrek Schiphol en overstap in Spanje

IMG_1549

De dag van het vertrek! Pfoe, ik was best wel zenuwachtig! Ik was net vijf dagen (oei jetlag!) terug uit Australië met Harry en moest meteen door. Niet echt slim geregeld nee, maar Aussie was er onverwacht tussengekomen doordat ik tickets had gewonnen. Maar dat terzijde, dat komt een andere keer :-)! Afscheid genomen van m’n ouders en van m’n lief en onze reis kon beginnen! Wel even slikken hoor, maar het zou vast goed komen met ons! Op Spanje hadden we een overstap trouwens (zie foto boven).

In het vliegtuig konden we elkaar meteen wat beter leren kennen, waar we op het ontmoetingsweekend al mee geoefend hadden door allerlei gekke spelletjes met elkaar te doen en bij elkaar in één huis te overnachten, ha ha. Een súperleuke groep is het!! Het eten in het vliegtuig was nasty. Bij aankomst was het meteen allemaal heel interessant en anders! Tropisch warm, arm/rijk gemengd, zwerfdieren, dat was wel even wennen!

14 juli 2012 – Aankomst in Santa Domingo

We werden bij het vliegtuig opgehaald door een busje waarin we onze tassen propten en onszelf erbij probeerden te stoppen. We sliepen in ‘Apen Campamento‘ in de hoofdstad Santa Domingo. Een groot ‘kamp’ met aparte ruimten voor mannen & vrouwen, koude douches, iele stapelbedjes, vieze beesten in bed (omgooosssh) en heeel veel hagedisjes rondom de gebouwen. Maar wat was de omgeving er mooi zeg.. en wááárm! Die middag hebben we lekker rondgelopen in het park en heel veel foto’s van alle beestjes gemaakt.

2_14 juli

3_14 jul

5_14 juli

4_14 juli

’s Middags kregen we warm eten en om 15:15 vertrokken we met een busje, weer volgeladen met al onze tassen, richting Constanza! Deze stad heeft 90.000 inwoners en ligt in de heuvels 150 km van de hoofdstad. Er is veel landbouw, maar desondanks zijn er veel arme mensen. De mensen verdienen er weinig (soms maar €3 euro per uur) en wonen in krotten zonder water en sanitaire voorzieningen. Naar schatting leven er 1000 weeskinderen op straat, vaak afkomstig uit Haïti.

1_15 juli

De lokale kerk probeert iets aan deze omstandigheden te doen en willen een kleuterschool oprichten, een vakopleiding en een proefboerderij te starten waar jongeren (o.a. drugsverslaafden of weeskinderen) kennis en ervaring op kunnen doen met houtbewerking, computers, kleding maken en landbouw. De kerk heeft hulp gevraagd aan World Servants en zij hebben sinds 2007 41 gezinnen kunnen voorzien van een nieuwe, veilige woning. We hebben tijdens het project meegebouwd aan vier woningen van circa 50m2. In 2013 was helaas het laatste project in de DR vanuit World Servants, gelukkig gaan Amerikaanse teams verder met bouwen.

2_15 juli

3_15 juli

We werden meteen heel blij door alle kindjes begroet! Ze vonden het hartstikke leuk dat we er waren en wilden meteen heeeeel veeeeel aandacht, ha ha. Die dag leerden we de ‘campus’ kennen, de mensen die daar werkten, de kindjes en we kregen de vier bouwplaatsen te zien. Spannend!

15 juli 2012 – Excursie watervallen

Deze dag gingen we meteen op onze eerste excursie: naar de watervallen! Met een krakkemikkig busje en een extra auto vertrokken we, de bergen in..!

1_16 juli

2_16 juli

Het was echt heel erg gaaf en de omgeving was prachtig! Dat groen, dat water, love it! Ik zie er wel uit als een zombie hè? Ha ha! Ik heb hier ook gezwommen en het was IJS-EN IJSKOUD WHAAAAHH!

16 juli 2012 – Bouwdag 1

En toen moesten we er toch écht aan gaan geloven: de eerste bouwdag! We werden in groepen verdeeld. Ieder groepje kreeg een bouwleider en een eigen bouwplaats/huisje toegewezen! Mijn groep was supergezellig! Ik vond het erg lastig om de smaak te pakken te krijgen aan het begin, want ik had nog nooit eerder stenen gemetseld of beton gestort o.i.d. Maar het komt altijd wel goed en die huisjes zouden we vast wel afkrijgen!

1_huis

Hoe word dit ooit een huis?!

3_17 juli

Natuurlijk moest ik bij terugkomst even de plaatselijke kittens van een knuffel voorzien. Ja, je bent een dierenliefhebber of je bent het niet hè, ha ha! Oh en OOTD: oud t-shirt, zonnebril, versleten broek en gigantische schoenen met 3-dubbele sok!

4_17 juli

Samen met Plien op de foto: hard gewerkt vandaag!

5_17 juli

Oh en dit was mijn slaapplek de komende drie weken… zie rechtsonder! Die was één van de 2 meidenkamers.

6_17 juli

Ik denk dat ik nog nooit zoveel doodsangsten heb doorstaan: vliegende torren, grote muggen, sprinkhanen en tsjilpende krekels. Tel daarbij een megafobie voor insecten erbij op en je hebt een verschrikkelijke slaapplek. Oh en een triljard aan muggenbulten en ander soort jeukende, rode, irriterende bulten.

17 juli 2012 – Bouwdag 2

1_collage

De kindjes wilden dolgraag met ons op de foto, zeker als we tussen de middag gingen lunchen op de campus. Een schreeuw om aandacht en liefde. En de kindjes waren zooo lief :3.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2_17 juli

En er ontstonden al echt muren! En Plien probeerde mijn hersens in te slaan, dank je wel :P.

18 juli – Bouwdag 3

Vandaag alweer bouwdag 3! Naast het bouwen vormden we die dag met ons groepje ook een peuterspeelzaal, haha. Verkleed als clown hebben we de kinderen opgehaald in het dorpje. We hebben christelijke liedjes gezongen en met behulp van tekeningen een Bijbelverhaal uitgelegd aan de kiddo’s.

7_18 juli

Daarna mochten de kids tekeningen gaan inkleuren, leuk leuk!

1_17 juli

Lieffies! ❤

19 juli 2012 – Bouwdag 3

Het bouwen ging steeds beter en ik kreeg het ook een beetje onder de knie! We begonnen inmiddels met het overgooien van emmers cement, pff zo zwaar! Zeker in die snikhete zon! In een rijtje gaan staan en een uur lang emmers doorgeven was niet mijn meest favo klusje tijdens het project, maar wel nuttig! Het metselen begon ik steeds leuker te vinden!

1_18 juli

Dit is het uitzicht vanaf ‘bovenaf’ gezien vanaf de campus. Rechts zie je de slaapruimte voor de jongens, daarvoor (zie je niet op de foto) de eetruimte en daarvoor de slaapruimte voor de meiden. Helemaal achteraan de foto zie je het huisje van Marianchi&Mirianni, 2 superlieve zusjes waarbij het huis was afgebrand. Zij kregen huisje 4 van ons project. Deze kindjes zal ik nooit vergeten! Ik heb tekeningen van hen gehad en 2 pasfoto’s die ik nog steeds bewaar in mijn portemonnee. Ik ben en blijf benieuwd hoe het met ze gaat nu..

2_ 18 juli

Inspirerende quotes aan de muur in de eetzaal!

3_18 juli

Ons water 🙂 want met die warmte en al dat bouwen moeten we goed drinken!

20 juli – Excursie ziekenhuis

Iedereen mocht 2 of 3 dingen opschrijven die je graag wilde zien of doen! Dat kon zijn: meehelpen bij een boer, een weeshuis bezoeken, een keertje koken met de locals, een ziekenhuis bezoeken of iets heel anders! Ik had gekozen voor een ziekenhuisbezoek en natuurlijk.. een dierenartsenpraktijk bekijken! Superleuk dat dat vervolgens echt geregeld kon worden #blijheid!

4_18 juli

Mijn #ootd 😉

3_20 juli ziekenhuis

Op de heenweg: zittend op een truck, gezelliggg en hobbelig!

3_21 juli

Kraamzaal..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Operatiekamer.. erg steriel *ahum* ..

2_20 juli

Nog even een groepsfotooooo 😀

5_18 juli

En bij terugkomst: een random zwijn achter het gebouw in het bos, loslopend ja. Snapte er niets van ha ha, ik denk ontsnapt!?

En dit was alweer deel 1 van mijn DR-avontuur!
Deel 2 volgt binnenkort en betreft week 2 (21-27 juli 2012)!

Vonden jullie dit interessant om te lezen? En kennen jullie World Servants? 🙂

Liefs,
Stephanie

6 gedachtes over “Travel | Dominican Republic (DR) – Part I

  1. Leuk geschreven en dit was écht een avontuur om niet meer te vergeten!! Heel goed dat je mee hebt gedaan en mee hebt geholpen aan het bouwen van die huisjes in je eigen vakantie!! Heel trots op jou! 🙂

  2. Wauw Stephanie! Wat een ontzettend bijzonder verhaal! En wat een prachtig project waar je je hard voor hebt ingezet. Daar mag je heel trots op zijn vind ik. Ik kijk uit naar de volgende artikelen.

  3. Als eerste, tickets naar Australië winnen, wat een droom! 🙂
    En wat goed dat je mee heb geholpen aan zon fantastisch project. Het lijkt mij een prachtige ervaring en wat fijn dat de kinderen ook zo vrolijk zijn en blij met jullie komst 🙂 moet heel bijzonder voor ze zijn. En de DR lijkt mij ook onwijs mooi. Deze bestemming staat zeker nog op mijn lijstje 🙂

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

