Travel | World Servants Dominican Republic (DR) – Part II

World_Servants_DR_StephanievanDrunen (Kopie)

Op 26 maart plaatste ik deel I van mijn prachtige reis naar de Dominicaanse Republiek, lees het hier. In 2012 ben ik daar in de zomervakantie drie weken geweest en heb ik samen met een erg gezellige groep en één van mijn beste vriendinnen vier huizen gebouwd voor de plaatselijke bevolking. Ook deden we kinderwerk, gingen we op excursie, leerden we de lokale gebruiken kennen en zwommen we in de bergen. Een onvergetelijke reis!

Waar was ik gebleven? Ah week 2.. 21 juli 2012 tot 27 juli, bouwdag 6 alweer! Voor dit artikel heb ik mijn dagboek erbij gepakt.

21 juli 2012 – Bouwdag 6 + naar het dorp

“We mochten kiezen of je er om 07:00 uit zou gaan om te werken of om 11:00 pas werken omdat de excursie van gisteren niet doorgaan. Omdat ik nog geen moment rust had gehad, heb ik uiteindelijk besloten te blijven en uit te slapen tot 09:00, heerlijk!”

21 juli (1)

“Daarna gingen we met een groepje naar huisje vier en daar hebben we met stenen overgegooid naar elkaar. Daarna door naar huisje drie en daar met emmers beton overgegooid om de ringband op te vullen. Rond een uur of één gingen we redelijk moe weer terug naar ons verblijf. Eerst lekker geluncht: broodjes ham/kaas.”

21 juli

“Opeens begon het mega hard te waaien en te onweren, net zoals vanochtend bij huisje drie trouwens. Toen dit stopte besloten we alsnog richting het dorp te gaan met zijn allen. LEUK! Dat wilden we de hele tijd al en we waren allemaal erg benieuwd.”

21 juli (3) (Kopie)

“Eerst met zijn allen naar de supermarkt geweest en koos ik voor heerlijke energydrink en repen chocolade. Daar was ik écht even aan toe. Ook ‘anders’ was dat er buiten allerlei zakken met noten en fruit e.d. lagen, i.p.v. in de winkel zelf.”

21 juli (4) (Kopie)

21 juli (2) (Kopie)

“Na ’t winkelen, wat erg leuk en gezellig was, liepen we terug langs een baseballveld, echt cool om een keer te zien. Die kids waren ook echt goed!”

21 juli (5) (Kopie)

“Die avond aten we aardappelpuree, vlees en gebakken boomwortels (yucca?).”

“Eindelijk mocht ik die avond de berichten lezen die ik van thuis had ontvangen via Meeting Point, YES!!” 1 van mijn ouders, 1 van Harry en 1 van Martijn: zo leuk! Bedankt allemaal, echt fijn om te horen dat het goed gaat daar in NL!”

21 juli (7) (Kopie)

21 juli (6) (Kopie)

“Die avond dansten we met de plaatselijke bevolking en voelde ik me helemaal thuis.”

22 juli 2012 – Vrije dag!

“En alweer zondag, wat gaat de tijd toch snel! Volgens Korina schreeuwde ik vannacht ‘Ga weg, Ga weg!’ en riep Gemmy toen ‘Nee, stil maar, hij is al weg!’. Blijkbaar zei ik toen iets van ‘Ok’ en sliepen we beiden weer verder. Heerlijk vaak weer, ha ha.”

Documents69 (Kopie)

IMG_1891 (Kopie)

IMG_1890 (Kopie)

“Vandaag bleek het weer goed en gingen we richting een waterval! De jongens waren op de heenweg keihard aan het zingen, heel erg gezellig ha ha.”

552474_405977806126932_11559982_n (Kopie)

“Eigenlijk heb ik dit keer niet gezwommen, maar heerlijk met Kim in de zon gezeten, yeah! Na een uurtje zonnen aten we broodjes met zijn allen. Daarna liep ik samen met Rick en Kim een deel van de waterval door, het was zo pretty! Amazing om een keer gedaan te hebben!”

IMG_1920 (Kopie)

“Na een tijdje gingen we weer terug, dit keer niet in de rode ‘bus’ maar in een open truck met een klein groepje. Heel gezellig en we hebben flink gelachen met z’n allen.”

IMG_1982 (Kopie)

“Bij aankomst op de campus kwam ik erachter dat ik zo’n veertien muggenbulten had, met een raar stipje in het midden. Het blijkt een mug te zijn waarbij je gigaveel jeuk krijgt en als je het open krabt je ontstekingen krijgt. Mijn been is dus meteen ingezwachteld en nu hopen dat het niet vreselijk gaat jeuken!”

IMG_1925 (Kopie)

“Die avond met Lotte en Franklin storytelling gedaan en dus mensen, die een tijdje geleden een huisje hebben gekregen via het project, geïnterviewd.”

IMG_1946 (Kopie)

“Daarna snel ready gemaakt voor de kerk. Hup de jurk weer aan en mijn bolero eroverheen, want we mogen geen blote schouders tonen en zo. Daar aangekomen was de dienst al begonnen en gingen we meteen zitten. Vrij snel erna mocht Maria een nummer zingen voorin de kerk en later zongen ook Anna-Siet, Hindrik en Rianne een nummer. Namelijk ‘De Kracht Van Uw Liefde’. De mensen kenden het nummer en zongen keihard mee in het Spaans.”

IMG_1948 (Kopie)

“Opeens kwam Marianchi het meisje van het gezin dat huisje vier krijgt, naast me staan tijdens de dienst. ZO lief, voelde me heel blij op dat moment. Marianchi & haar zus Mirianni zijn echt de kindjes waar ik mijn hart aan verloren heb. Toen heb ik haar opgepakt en op schoot gezet. De hele dienst heeft ze bij mij gezeten. Opeens kreeg ik van haar een cadeautje, namelijk een mooie tekening en een pasfoto van beide zusjes. Mooiste cadeau ever <3.”

IMG_1952 (Kopie)

“Ook gingen we samen nog even op de foto”.

23 juli 2012 – Bouwdag 7

“Gelukkig eerst naar de dierenartsenpraktijk met een klein groepje, één van de dingen die ik heel graag wilde!

IMG_1965 (Kopie)

“Bij de praktijk aangekomen werden we voorgesteld aan de vrouwelijke dierenarts en haar assistente. Ze vertelde heel veel interessante dingen. Zo vertelde ze dat er in 2011 drie gevallen waren van rabiës, waarbij sowieso één jongetje van drie dood is gegaan, heel erg. Honden worden hier niet ingeënt. Ook liet ze een foto zien van een siamees tweeling kalf dat bij de geboorte meteen al dood was.”

Documents71 (Kopie)

“De praktijk bestond uit een balie, een apotheek, twee behandeltafels, een laboratorium en een mini opnameruimte. Het was klein, maar alles wat nodig was, was er.”

Documents70 (Kopie)

“Wat extra leuk was voor mij, was het feit dat er twee pups op dat moment ontwormd gingen worden en daarnaast kreeg een pup een subcutane injectie omdat hij een achterstand had. Waarschijnlijk iets met vitaminen of iets dergelijks, dat kon ik er niet echt uit opmaken”.

530219_506678446013969_618958607_nn (Kopie)

“Bij terugkomst hebben we ons klaargemaakt voor de bouw die middag en heb ik met Lisa gemetseld aan een muur in huisje drie. Toen gewisseld en bouwde ik de hele middag met Kim en hebben we de hele middag gelachen.”

24 juli 2012 – Bouwdag 8

“Eerst gewerkt in huisje 2, daar hebben we handmatig beton gestort op de vloer. Dat ging gelukkig best snel. Eerst stond ik bij de deur om emmers aan te pakken en erna stond ik een hele tijd op de helling zware emmers aan te pakken in de volle zon (niet zo super). Wilde graag doorwerken, dus dat deed ik dan ook. Ik merk ook echt dat mijn armen sterker worden, keileuk!”

540329_506683856013428_1825116509_n

‘Daarna naar huisje vier om de ringbalk te storten. Dit deed ik samen met Hindrik. De rest gooide emmers cement over en ik pakte ze aan op de steiger om het in de ringbalk te gooien. Ging best goed zo met z’n allen: teamwork! Ik moest met een ijzeren prikstok het cement controleren en gladstrijken met een houten plankje. Daarna gelukkig klaar, want ik had echt hoofdpijn gekregen van die volle zon!”

25 juli 2012 – RAFTEN!

“Op weg naar het raften, yeah! Bij aankomst kregen we allemaal een geel bandje om en moesten we een handtekening zetten (dat we het oké vonden als we dood zouden gaan in de boot), dus dat maar gedaan.. HEERLIJK ontbeten daar met pannenkoeken, we hebben ons helemaal volgevreten.”

202368_503972532962334_1301949402_o

“Na een kort introductiefilmpje mochten we ons om gaan kleden en kregen we een vreselijk pakje (wetsuit) aan. Die jongens waren trouwens wel heel erg toerist-getraind ha ha. Hele tijd opmerkingen tegen íedereen, zoals “mooie ogen”, “you’re so pretty”, bla bla. Ja. Dankjewel.”

616578_503980509628203_107209412_o

“We hadden een superleuk groepje in de boot en ook Tony was met ons mee, gezellig! Ik was na een grap die ik maakte meteen al de eerste pineut en werd de boot uitgeknikkerd door onze macho-man. Toen na 1,5 uur de zit voorbij was, we doorweekt waren en veel gelachen hadden, mochten we weer terug naar het beginkamp.”

530128_2321800580124_1309199305_n

“Nog even bij het zwembad daar chillen voordat we weer terug naar de campus zouden gaan.”

26 juli 2012 – Bouwdag 9

“Weer een bouwdag. Er zijn al veel zieken geweest en ook veel mensen zij moe aan het worden, motivatie daalt soms een beetje. Ik heb er nog niet veel last van, nog geen diarree of kiespijn gehad, alleen de eerste week kei-erge spierpijn dan. Verder vind ik de groep echt kéileuk, alle mensen zijn zó lief en vooral gezellig. We lachen veel af met zijn allen.”

“We hebben eerst de vloer gestort in huisje 3 en die middag huisje 1 en 2 geverfd!”

IMG_3081

“In huisje 1 de binnenkant wit geverfd tot 4 uur en daarna in huisje 2 één wand geschilderd. ’s Avonds gingen er mensen met hun gekozen excursie thuis koken bij mensen, heel leuk!” 🙂

27 juli 2012 – Bouwdag 10!

430190_3059266980370_994812261_n

311953_3059265020321_1271310490_n

“Vandaag alweer de een-na-laatste bouwdag! Si si, ja ja! Eerst me een ongeluk geschuurd bij huisje drie met een klein groepje, waaronder Kim. Veel gelachen samen en een gebouw naast ons draaide keihard muziek van o.a. Nicki Minaj, Chris Brown, Jason Derulo etc. Heeeerlijke muziek! Het motiveerde ons enorm!”

417386_3077587317451_135661357_n

“Na de pauze, waarin we FRIET (OMG FRIET1!!!111!!) aten, gingen we verder met het verven van huisje 3. Dit deed ik samen met Hindrik. Keihard doorgewerkt en om vijf uur was het zo goed als af. ”

Documents70 (Kopie)

IMG_2066 (Kopie)

“Die middag hadden ze handen tekort bij het kinderwerk, dus heb ik even oppas gespeeld voor die superlieve kindertjes.”

IMG_2070 (Kopie)

IMG_2085 (Kopie)

“We gingen vervolgens in kleine groepjes naar een vuilnisbelt, waar ook mensen wonen en keihard werken om te overleven. Het was heel bizar om te zien dat mensen er naar eten zochten. En dat ze er woonden. Vreselijk.”

IMG_2099 (Kopie)

IMG_2107 (Kopie)

“Weer terug naar het kinderwerk en gespeeld met de lieve zusjes Marianchi & Marianni. Ze hebben allerlei dansjes voor me opgevoerd die ik gefilmd heb, ze vonden het ge-wel-dig!!”

IMG_2114 (Kopie)

“Ook even op de foto met een paar van de bouwvakkers die iedere dag keihard werkten!”

Die avond kwam er een weddingplanner/maatschappelijk werker langs en zij vertelde over huwelijken in de DR. Ik wil de rituelen graag met jullie delen (heeeel interessant, you should read it!):

– Het stel stuurt hun gasten geld voor hun komst.
– Ze huren een jurk i.p.v. dat ze die kopen.
– Het buffet bestaat uit rijst, salades en vlees.
– Ze hebben veel bruidsmeisjes; 1 kind draagt de ring, een ander de Bijbel en weer een ander een kussen met daarin een box met geld. Dit laat zien de rijkdom zien van het stel en is een zegen voor hun huis.
– Jezus is het hoofd van het huis.
– De ring stelt oneindigheid voor.
– Een duif betekent dat de liefde er altijd is, maar je behoudt ook je vrijheid
– 1 bruidsmeisje ziet er altijd exact hetzelfde uit als de bruid.
– Katholieken doen het tripje naar het gemeentehuis en het trouwen op dezelfde dag.
– Na het trouwen is er de receptie. Trouwen in de kerk is ’s avonds om 7 uur meestal, kan ook in de ochtend ( dan wel minder druk bezocht)
– Er is een groot feest erna, waar ze dansen, theater spelen, sprekers hebben en mime spel opvoeren
– Het aantal bezoekers hangt af van de plaats in Constanza. Iedereen die je kent moet je uitnodigen!
– Soms komen er wel 150 gasten en worden er speciaal straten voor afgesloten.
– Op christelijke bruiloften is er geen alcohol.
– De kleuren worden gekozen naar het seizoen. Bijvoorbeeld een witte jurk met blauwe strepen staat voor de zomer, verwijst naar de kust/het strand. De bruid heeft wel altijd een witte jurk.
– De kleur rood wordt altijd gebruikt.
– Ze doen een fotoshoot als souvenir.
– Sommige trouwen al op hun 12/13e en hebben geen feest, gaan na de bruiloft meteen samenwonen. Meiden die werken of studeren in de hoofdstad trouwen vaak pas na hun 18e of zelfs na hun 28e pas.
– Feminisme is in opkomst, gezien vrouwen ook willen werken en studeren. Het aantal scheidingen stijgt dan ook enorm. Vrouwen vinden dat ze nu ook rechten hebben.
– Moeders leren hun zonen macho’s te worden, mannen doen dan ook niets in huis.
– Vrouwen worden ook nog veel te vaak mishandeld door hun mannen.
– Kinderen worden heel vaak mishandeld. Slaan mag. Ze gebruiken vaak stokken/ijzeren dingen om mee te slaan.
– Ouders weten het verschil niet tussen straf en mishandeling. Er zijn moeders die hun kinderen open krabben en/of bijten. Ook verbale dingen, zoals hun kind vervloeken i.p.v. zegenen.
– Er was eens een kind dat mishandeld werd door haar vader. Ze werd vastgebonden door haar vader en geslagen met dikke touwen. Op school kwamen ze erachter en zij is toen uit huis geplaatst. Ze zit nu in een weeshuis..

En dat was weer twee alweer! Heel veel gezien, geleerd, meegemaakt, gehuild, gelachen en de huisjes zijn toch écht bijna af! Geweldig gevoel, maar ook een naar gevoel, want het einde van ons werk zit er alweer bijna op. En dat betekent afscheid nemen van de mensen.

Hoe vinden jullie verslagen als deze? 😀

Liefs,
Stephanie

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

