Bucketlist nr. 7 | Spin en schorpioen hanteren

Bucketlist_stephanievandrunen_2 (Kopie)

Buckelist Toen ik nog klein was vond ik insecten helemaal niet eng. Helaas veranderde dat rond mijn achtste. Ik had een grote sprinkhaan gevonden, deed hem in een plastic vervoerbakje en bij thuiskomst was hij plots verdwenen?! Bleek hij op mijn moeders schouder te zitten, vastgeklemd met zijn weerhaakjes. Toen mijn moeder boos schreeuwend tegen mij riep dat ik hem moest weghalen, hysterisch en al, werd mijn angst voor insecten geboren.

En sindsdien ben ik dus bang voor insecten. Het maakt mij niet uit welk insect, ik vind ze verschrikkelijk eng. Ik durf er niet eens naar te kijken, laat staan aan te raken. Zoals mijn ministukje in de Fancy van 2008 (rechts) al aangeeft.

v9nlow6WtTmAiHnjJMmju8heFbJ0gyceWpDUbji0DFU

Het vonnis: als de dood voor insecten dus..

Dat zorgde er ook voor dat ik in de zomerperioden met een vest op de fiets stapte, om vervolgens zelfs een muts op te doen. Dit allemaal zodat de beestjes niet vast zouden blijven hangen in mijn lange haar. Wanneer er weer eens een beestje klem zat tussen mij t-shirt en mijn jas o.i.d., begon ik nog net niet hysterisch te huilen. Vreselijk zo’n angst! Zeker als je niet weet hoe je hier in hemelsnaam ooit nog vanaf kunt komen.

En toen startte ik met de opleiding Paraveterinair Dierenartsassistente aan ’t Groenhorst College in Barneveld. Iedere woensdag hadden we praktijkles en ja, het was dan ook de bedoeling dat je een reptiel en een insect beet zou houden.

Bucketlist_stephanievandrunen_1 (Kopie)

Slangen, schildpadden en baardagamen zijn lief. Ja zelfs die slang van 60 kilo was lief!

Bucketlist_stephanievandrunen (Kopie)

De boomkikker kon ik nog nét aan.. en zoals je ziet.. hier lach ik nog.

DSC02522 (Kopie)

Maar zodra het op spinnen of iets anders met vier+ pootjes aankwam blokkeerde ik direct.

Dat was november 2008. Tot mijn afstudeerstage van januari dit jaar. Aan het begin van mijn stage gaf ik als extra doel aan dat ik graag eens van mijn angst af zou willen komen. Mijn stagebegeleidster ging akkoord en ik had er dus zes maanden de tijd voor. Het kwam uiteraard op de één-na-laatste stagedag aan, maar ik heb het gewoon echt gedaan!

Ze nam heel rustig de tijd voor me en ik denk dat ik er minstens een uur heb gezeten, maar het is me gewoon écht gelukt, wauw. Ze nam de spin eerst zelf op haar hand en vertelde mij heel veel interessante feitjes over de desbetreffende vogelspin. Ik vond het zowaar interessant, ha ha. Maar toch bleef ik met angstige ogen naar dat beestje kijken en ik kreeg het zó ZO benauwd. Het was vreselijk. Ik voelde me echt verlamd, alsof ik in een shock was beland of iets dergelijks.

Totdat het moment kwam dat ik de spin toch echt op mijn hand moest toelaten van mijn begeleidster. Toen ik dat eindelijk durfde viel er echt een last (angst?) van mijn schouders af!

I JUST DID IT!!

Documents70 (Kopie)

Eerst de vogelspin!

Documents71 (Kopie)

En toen de schorpioen! Brr.. dit vond ik zelfs nóg een stapje enger.

Het is me dus gewoon gelukt, wauw! Had NOOIT van mezelf verwacht dat ik het écht zou doen..! Geweldig dat euforische gevoel! Mijn angst is niet weg, maar ik kan in ieder geval iets normaler reageren in situaties met insecten.

Liefs,
Stephanie

Bucketlist nr. 7 |  Spin en schorpioen vasthouden
Voltooid op 30 januari 2014.

3 gedachtes over “Bucketlist nr. 7 | Spin en schorpioen hanteren

  1. Wat een overwinning! Super knap van je! Ik krijg nog wel een beetje de rillingen van al die beesten. En grappig dat je zo’n huge!!! slang geen probleem vind en zo’n vogelspin enger vind!
    Ik houd het gewoon bij het aaien van onze kat!

  2. Haha ik kan het me precies voorstellen..maar zo’n joelek van een bidsprinkhaan op je rug naar boven zien kruipen krijg ik toch echt de kriebels van..en was verschrikkleijk bang.. dus ja dat was gillen naar Stephanie..dus een geweldige overwinning op jezelf en toch geweldig dat je dit aan hebt gedurfd!

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

