Movie Challenge | Overzicht en tips mei 2014

Stephanievandrunen_moviechallenge_mei

Op 1 januari 2014 ben ik de Movie Challenge gestart en inmiddels heb ik alweer 30 (!) films gezien van de 75-100 films. Ik denk dus wel dat ik mijn doel ga behalen dit jaar! In de maand mei heb ik zes films gezien (nr’s 19-24) en deze wil ik even kort met jullie bespreken. 

Van de zes films die ik heb gezien in de maand mei, heb ik er vier in de bioscoop gezien en twee thuis op de computer. Er zit geen bioscooptopper bij, al neigt Edge of Tomorrow wel naar die kant!

Laten we beginnen met de eerste film, Bad Neighbours!

#19 Bad Neighbours

Het jonge stel Mac en Kelly Radner (Seth Rogen en Rose Byrne) wordt gedwongen om naast een luidruchtig en onaangenaam studentenhuis te gaan wonen na de geboorte van hun baby. Wanneer ze te kampen krijgen met de student Teddy Sanders (Zac Efron) zorgt zijn onbezonnen gedrag voor de nodige problemen.

Ik denk dat veel mensen deze film inmiddels gezien hebben, in mijn omgeving in ieder geval al wel! Als je van komediefilms houd is deze film dan ook zeker wel een aanrader. Ik heb best wel gelachen om sommige grappen in de film, terwijl ik normaal gesproken helemaal niet houd van zulke flauwe komedies. Vooral het contact tussen Mac en Teddy vind ik geniaal. Eerst kunnen zij wel een seconde met elkaar opschieten, maar dat loopt al gauw mis. En dan begint de pret voor de kijker pas echt. Een aantal flauwe momentjes kun je in de trailer zien. Ik vind wel dat deze trailer veel grappige momenten verklapt, dus het is wellicht beter deze niet te kijken als je verrast wilt worden.

Conclusie: aanrader, vermakelijke film, maar geen bioscoophit.

#20 Oculus

Jaren na de mysterieuze dood van hun ouders vinden een getraumatiseerde broer en zus de oorzaak van hun gezinstragedie: een vervloekte spiegel die een 300-jarige geschiedenis van bloedvergieten en vernieling met zich meedraagt.

Deze film verraste mij en Harry enorm. Ik had de kaartjes gewonnen en was zeker wel benieuwd naar de film, maar had er eigenlijk weinig van verwacht. Vaak zijn horror-films wel goed qua verhaal, maar is het niet goed genoeg uitgewerkt waardoor ze vaak de plank misslaan. Echter was dit verhaal zó goed en zo spannend, ik had serieus tot het laatste moment geen idee hoe dit af zou gaan lopen en daar hou ik van! Geen voorspelbare, simpele horrorfilm dus.

Conclusie: aanrader, goed verhaal, gewoon lekker thuis kijken.

#21 The Railway Man

Dit is het waargebeurde verhaal van een Schotse luitenant (Colin Firth) die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Japanners in Singapore gevangen genomen werd. Hij werd naar een kamp in Thailand gestuurd waar hij werd onderworpen aan verschrikkelijke folteringen, en gedwongen werd om mee te bouwen aan de beruchte brug over de rivier de Kwai. Jaren later lijdt hij nog steeds aan posttraumatische stressstoornis, tot zijn tweede vrouw, Patricia Wallace (Nicole Kidman), hem helpt zijn verleden achter zich te laten door zijn voormalige gevangennemer te schrijven.

Van deze film hadden mijn moeder en ik veel verwacht, want het zou een mooi en meeslepend verhaal zijn. De beelden zijn prachtig, de rollen mooi gespeeld en het verhaal is goed verfilmd. Alleen ik miste een beetje het échte drama in deze film. Natuurlijk kon je je als kijker wel voorstellen hoe het er echt aan toe is gegaan in Thailand, maar dat kwam bij mij niet echt zo schrikbarend over. Je zag vooral wat de hoofdrolspeler mee heeft gemaakt die tijd en hoe hij zich voelde na zoveel jaar, maar ik miste een beetje de uitwerking van de gruwelijke dingen die de overige soldaten hebben moeten meemaken toen hij zo gemarteld werd. Maar goed, ik heb de film ook anders ingeschat, want ik had meer shocking verwacht, terwijl het eigenlijk gewoon een prachtige dramafilm is.

Conclusie: aanrader, prachtige beelden, indrukwekkend verhaal, geen film voor in de bioscoop.

#22 The Haunting in Connecticut

Nadat bij hun zoon kanker wordt geconstateerd, besluiten Sara (Virginia Madsen) en Peter Campbell (Martin Donovan) dichtbij een speciale kliniek te gaan wonen. Er gebeuren echter vreemde onverklaarbare dingen in het huis, maar Sara en Peter schrijven die toe aan de stress door de omstandigheden. Maar dan blijkt dat het huis een voormalig mortuarium is, met een duister verleden.

Deze film heb ik deze thuis gekeken. Best een oké horrorfilm. Het begint als een cliché horrorfilm met een bezeten huis vol met onverklaarbare dingen. Het zoontje, dat lijdt aan een ernstige vorm van kanker, begint geesten te zien en ze denken dat dit aan zijn medicijngebruik ligt. Echter blijft hij ze zien en krijgen de andere familieleden hier ook last van. De geesten komen vol in beeld, jammer, niet schrikwekkend en/of spannend. De personages reageren zelf ook niet shocking op de aanwezigheid van de geesten, wat vreemd is, gezien ik boven op een kast zou zitten van angst. Dus ook dat is niet erg geloofwaardig. Nee, dit was niet de beste horrorfilm die ik heb gezien, maar dat hoeft ook niet.

Conclusie: leuke film voor als je je verveelt, weinig schrikmomenten, geen bioscoopfilm.

#23 Blackfish

Overal ter wereld vergapen volle tribunes zich aan watershows met orka’s: schijnbaar zonder moeite doen de begeleiders de kolossale zwart-witte walvissen gracieus door de lucht vliegen. Maar de orka blijft een gevaarlijk roofdier: in Sea World beet de orka Tilikum maar liefst drie begeleiders dood. In de vrije natuur zijn orka’s niet agressief noch gevaarlijk voor de mens, wat bezielde dit ‘gedomesticeerde’ exemplaar dan?

Deze film betreft eigenlijk een documentaire. Zelf ben ik heel erg tegen dierenleed, dus ik wilde deze film graag zien. De film wordt veelal van één kant belicht, namelijk die van dierenrechtenorganisaties en dergelijke. Ondanks dat ik vind dat onderwerpen als deze van twee kanten belicht zouden moeten worden, komt dit verhaal toch wel érg geloofwaardig over. Het zijn toch wel vaak feiten, momenten die gefilmd zijn door medewerkers of mensen in het publiek. Dat moet je als kijker wel intrigeren, want het zijn heftige beelden en verhalen die je zo af en toe voorbij ziet komen. ziet. Als je van dieren houdt en benieuwd bent naar de geschiedenis van de ‘gedomesticeerde’ orka, moet je deze documentaire zeker eens kijken en je eigen oordeel vellen.

Conclusie: het kijken waard, interessante feiten.

#24 Edge of Tomorrow

In een nabije toekomst heeft een zwermachtig buitenaards ras, Mimics genaamd, de Aarde op een meedogenloze manier aangevallen. Maar nu hebben de Aardse legers hun krachten gebundeld voor een laatste offensief tegen de buitenaardse horde. Lt. Col. Bill Cage is een officier die op niets minder dan een zelfmoordmissie gestuurd wordt. Cage wordt binnen enkele minuten gedood, maar hij slaagt erin om een Alpha met zich mee te nemen. Maar dan, op onmogelijke wijze, ontwaakt hij opnieuw op dezelfde helse dag, en moet hij opnieuw vechten en sterven…en opnieuw. Maar bij elke keer wordt Cage sterker en slimmer en zal zijn herhaaldelijke gevecht een kans bieden om de sleutel tot de vernietiging van de buitenaardse indringers te vinden en de Aarde te redden.

Dit vonden we beiden zeker een boeiende film! Echt een film om in de bioscoop te zien, geen grote hit, maar leuk genoeg! Wij zijn beide gek van sci fi’s en ik ben blij als er weer een goede sciencefiction film in de bioscoop te zien is. Het verhaal start wat traag op en blijkt aan het begin voor mij toch vrij ingewikkeld. De hoofdrolspeler overlijdt namelijk op het strijdveld, maar vervolgens komt hij weer tot leven. En dat herhaalt zich een miljoen keer. Normaal gesproken vind ik zulke herhaling vervelend, maar nu was ik toch wel benieuwd hoe het iedere keer zou aflopen voor hem. Gelukkig wordt hij stukje bij beetje slimmer en ontdekt hij een strategie om ze te verslaan. Ook de graphics zijn heel mooi, de wezens lijken heeeel real, zeker in 3D en iMax!

Conclusie: aanrader (hij draait nog in de bioscopen!), ingewikkeld maar boeiend verhaal, leuk voor in de bioscoop (kijk hem dan in 3D & iMax).

_________

Dit alles betreft natuurlijk mijn eigen mening, maar misschien heb jij wel een hele andere mening over bovenstaande films! Laat dit dan zeker weten in de comments 🙂 ben benieuwd!

Liefs,
Stephanie

Ps: Op deze pagina vind je een overzicht van de films die ik heb gezien tot nu toe!
3 gedachtes over “Movie Challenge | Overzicht en tips mei 2014

  1. The Railway man wil ik ook graag zien. Maar de rest kende ik nog niet. Ik kijk niet zo vaak naar films. Maar ik vind het leuk dat je, de gekeken films bijhoudt! Misschien is daar ook wel een app of website voor.

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

