Persoonlijk | Dit mag geen taboe meer zijn!

Schilderij "angst" van Claire Poutsma.
Schilderij “angst” van Claire Poutsma.

Vandaag heb ik een persoonlijk artikel voor jullie. Ik ben helemaal geen goede schrijfster, maar nu moet ik toch echt even wat kwijt na aanleiding van berichten in het nieuws en de aflevering van RTL Late Night van vanavond. Hopelijk is het geen onsamenhangend verhaal geworden en ik ben vooral benieuwd wat jullie van dit onderwerp vinden!

Vandaag las ik hier het volgende artikel met de volgende kop:

‘Taboe moet af van psychische aandoening’

Er blijkt nog een steeds een taboe te rusten op het hebben van een psychische aandoening, zoals een persoonlijkheidsstoornis, stemmingswisselingen of bijvoorbeeld een depressie. Daarom is er vandaag door minister Edith Schippers en staatssecretaris Martin van Rijn een nationaal congres georganiseerd, genaamd ‘Anders denken over psychische aandoeningen.’

Een aantal feiten

* Van alle NL’ers tussen de 18-64 jaar heeft 42,7% ooit last gehad van een psychische aandoening
* 53% van mensen met een psychische aandoening voelt zich gediscrimineerd
* 17% hiervan heeft een baan, terwijl 60-70% dolgraag zou willen werken
* Komt het meest vaak voor: angststoornis, middelenstoornissen en stemmingsstoornissen

Nemesis-II-Aantallen-NL-ers-met-psychi. Bron: Nemesis -2: De psychische gezondheid van de Nederlandse bevolking.
Bron: Nemesis -2: De psychische gezondheid van de Nederlandse bevolking.

Zoals je hierboven in de tabel kunt zien zijn er veel Nederlands met een psychische aandoening in de leeftijd van 18 tot 64 jaar.

Eigen ervaring

Ik kan zeggen dat ik vrij veel ervaring heb op het gebied van psychische aandoeningen in mijn omgeving, vroeger en nu. Het is lastig om dit in je omgeving te ervaren, maar het is helemaal lastig als je er zelf last van blijkt te hebben. Maar ben ik nu anders? Ben ik nu raar? Is het echt zo’n taboe om erover te praten?

Ik word daar verdrietig van .. en ik vind het vooral heel erg jammer. Jammer dat mensen met psychische problemen zich “gek” voelen of “gek” genoemd worden, want vaak zijn ze dat helemaal niet. Van veel mensen in je omgeving zul je namelijk waarschijnlijk niet eens doorhebben dat zij ‘ergens last van hebben’. En daarnaast merk ik dat er naast begrip ook veel onbegrip heerst.

Zo verteld Myrthe van der Meer in RTL Late Night vanavond een boeiend verhaal. Ze is al jaren manisch depressief en krijgt vaak te horen ‘Maar huh, je functioneert gewoon heel normaal?’ En ze vervolgt haar verhaal: ‘Het is niet zo dat je als je depressief bent denkt: ‘Ik heb er geen zin meer in, kan mij de rest schelen’. Ook geeft ze aan dat depressieve mensen niet dood willen, maar ‘zij willen van het zware leven af.. zij willen gewoon dat het gevoel stopt’.

Toen ik je zag

toen-ik-je-zag
Bron: http://www.Tijgertjerawr.nl

Daarom is het boek ‘Toen ik je zag‘ van schrijfster Isa Hoes, de vrouw van Antonie Kamerling, echt een aanrader voor iedereen. Antonie heeft helaas op 44-jarige leeftijd zelfmoord gepleegd, hij was al jaren manisch depressief en kon de pijn en het verdriet niet meer aan. Lees dit boek eens. Ook wanneer jij niemand kent met een psychische aandoening. Juist dán kun je veel leren van dit boek en wellicht meer begrip kunnen tonen voor hoe mensen met een dergelijke aandoening zich 24/7 voelen.

Je bent niet de enige; zoek hulp!

Heb je zelf een psychische aandoening? Zoek hulp daarvoor! Google eens of bel naar de GGZ bij jou in de buurt en maak een afspraak. Durf je dat niet? Neem dan iemand in vertrouwen, bijvoorbeeld je mentor op school, je ouders, je beste vriendin of een huisgenoot. Wellicht kun je tegen deze persoon je verhaal kwijt en kan hij/zij je uiteindelijk helpen en mee zoeken naar de juiste hulp.

Wat kun jij zelf betekenen voor de ander?

Je kunt veel voor een ander betekenen wanneer er sprake is van een psychische aandoening, ook al denk je zelf misschien van niet. Laat die persoon weten dat je nog steeds om diegene geeft. Dat je die vriend(in) voor hem/haar wilt zijn. Praat met elkaar. Sluit de ander niet buiten wanneer je afspreekt met een groep vrienden.  Probeer er voor die persoon te zijn, in makkelijke, maar juist ook in de moeilijke tijden.

Een aantal tips:
* Probeer het probleem dat de ander heeft te erkennen.
* Stel grenzen en denk dus ook aan je eigen gevoelens. Ga eventueel zelf ook in therapie.
* Genegenheid tonen, steunen, aanmoedigen.
* Ga op zoek naar informatie.
* Luister actief.
* Wees aanwezig, maar wordt geen hulpverlener.
* Moedig behandeling aan.
* Praktische ondersteuning (help diegene met de dagelijkse dingen).
* Wees jezelf en wees betrouwbaar wanneer iemand zijn/haar verhaal tegen je verteld.
* Verdwijn niet uit beeld wanneer de behandeling is gestart (heel belangrijk!).
* Wanneer iemand over zelfmoord begint, neem die persoon dan serieus. Wanneer diegene plannen maakt, zoek dan hulp. Neem bijvoorbeeld contact op met 113 online (0900-113 0 113).

Zeg vooral niet:

* Stel je niet zo aan.
* Ach, het gaat wel weer over.
* Iedereen heeft weleens wat.
* Ja I know, dit heb je al zo vaak verteld.
* Ben je nu nog stééds zo depri?? Pff..
* Het zit tussen je oren.
* Tja, ik heb ook weleens een dipje.
* Zelfmoord plegen doe je toch niet écht..

Bronnen

  1. Telegraaf (10-09-2014). Taboe moet af van psychische aandoening. Link
  2. Hart van Nederland (10-09-2014). Anders denken over psychische aandoeningen. Link
  3. Trimbos (08-11-2011). Aantallen Nederlanders met psychische stoornissen laatste 12 maanden. Link
  4. Depressie.ORG (z.d.). Depressie raakt iedereen. Wat kun je doen als iemand in je omgeving een depressie heeft. Link

Dit wilde ik echt even met jullie delen. Ik hoop dat jullie dit artikel interessant vonden en wellicht heb je er wat van opgestoken. Heb je zelf last van een psychisch probleem of misschien iemand in jouw omgeving? Dan wens ik je veel sterkte toe. Geef niet op en zoek hulp, voor de ander of voor jezelf!

Liefs,
Stephanie

11 gedachtes over “Persoonlijk | Dit mag geen taboe meer zijn!

  1. Heel goed om hier aandacht aan te besteden. Zelf ben ik zo’n 15 jaar geleden zwaar depressief geweest en ik heb ook een fobie. Ook in mijn familie komen depressies voor. Het zijn dingen die veel mensen heel makkelijk afdoen als “Joh, dat zit tussen je oren”. Iets wordt pas ‘erg’ als het zichtbaar is of dat je het duidelijk aan iemand ziet. Het wordt anno 2014 inderdaad onderhand wel eens tijd dat er meer erkenning wordt voor dit soort dingen. Goed artikel!

    1. Dankjewel voor je reactie Esther! Heftig zeg! Ook dat het bij andere familieleden voorkomt, lijkt me heel lastig. En je hebt gelijk inderdaad, wanneer iets minder of niet zichtbaar is, dan hebben mensen er vaak maar weinig begrip voor helaas. Ben je uiteindelijk wel goed uit de depressie gekomen?

  2. Ik had vanmorgen een reactie geplaatst maar volgens mij ging er toen iets mis met mijn tablet:( Nog maar een keertje dan, want ik vind het echt zo enorm goed dat je hier aandacht aan besteed! Zoals je op mijn blog las moet ik zelf ook in therapie, omdat ik een (ontwijkende) persoonlijkheidsstoornis heb. Niet altijd even makkelijk en het brengt veel spanningen en angsten met zich mee, maar ook vooral veel onbegrip uit de omgeving. Daarbij heb ik ook nog eens spierreuma (wat je ook niet aan de buitenkant ziet) en die twee bij elkaar zorgen ervoor dat ik heel snel en veel moe ben. Mensen in mijn omgeving snappen daar niets van, dat is erg frustrerend. Je geeft echt hele goede en mooie tips, erg goed geschreven artikel! Jij trouwens ook succes! (ik las je berichtje op mijn site). We worden er alleen maar beter van! 🙂 liefs, xxx

    1. Hi Sarah! Wauw, dankjewel voor je uitgebreide reactie. Heftig dat je deze stoornis hebt, lijkt me heel erg moeilijk en lastig! Vooral het onbegrip vanuit de omgeving vind ik een moeilijk aspect aan bijvoorbeeld depressies of persoonlijkheidsstoornissen, gezien mensen het vaak gewoonweg niet snappen :(. Veel sterkte, ook wat betreft jouw spierreuma! Zet ‘m op, je kan het :-* xx

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

