Psychische aandoening? #DiagnoseHeelNormaal

Psychische aandoening? #DiagnoseHeelNormaal

Ik wil vanavond toch nog even stilstaan bij de Landelijke Dag Psychische Gezondheid 2014. De online campagne van de Landelijke Dag staat dit jaar geheel in het teken van angst. Maar liefst 1 op de 5 mensen krijgt in het leven een angststoornis. Hoog tijd dus om eens extra aandacht te vragen voor dit thema en daarom behandel ik het kort op mijn blog.

Het blijkt dat er nog steeds een taboe heerst op het hebben van een psychische aandoening. Daar schreef ik namelijk hier onlangs een artikel over. Vandaag is dus de Landelijke Dag Psychische Gezondheid en ik vind het goed dat hier steeds meer aandacht aan wordt besteed in de media.

Misschien denk je bij het lezen van dit artikel wel: “Ik heb helemaal nergens last van” of “mensen die iets dergelijks hebben stellen zichzelf aan”. Het kan ook zijn dat je jezelf er juist in herkent. Of dat je iemand kent met een stoornis. Lees daarom eens even verder, wees open minded.

Er bestaan namelijk naast de angststoornissen, die ze dit jaar met deze dag centraal zetten, nog veel meer stoornissen. Deze kun je o.a. hier vinden, dat is maar een klein gedeelte. Daar kun je bijvoorbeeld lezen dat er veertien ondercategorieën zijn betreffende een psychische aandoening. Hieronder vallen bijvoorbeeld een eetstoornis, een angststoornis, een fobie, ADHD, autisme of een spraakstoornis. En zo zijn er nog vele andere psychische problemen.

blog-50-doe-gewoon-over-stigma

3 op de 5 Nederlanders melden angststoornis niet bij sollicitatie

‘Tweederde van de Nederlandse bevolking zou, als zij een angststoornis zouden hebben, dit niet vermelden bij een sollicitatie. Dit omdat zij verwachten dat de kans dan kleiner is om aangenomen te worden. 39 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij als werkgever een sollicitant met een angststoornis minder snel in dienst zouden nemen dan iemand met dezelfde kwalificaties zónder deze aandoening.

Fonds Psychische Gezondheid is bezorgd over de uitkomst van het onderzoek. De organisatie streeft naar meer openheid over en begrip voor psychische problemen; uit deze cijfers blijkt dat er nog heel wat moet gebeuren om dit te bereiken. Gezien het feit dat 1 op de 5 Nederlanders ooit in zijn of haar leven een angststoornis krijgt, is de kans groot dat werkgevers ermee te maken krijgen.’  BRON.

#DiagnoseHeelNormaal – aftrap 10/10/2014

‘Daarom is er nu de campange #DiagnoseHeelNormaal gestart welke als doel heeft duidelijk te maken dat het tijdig en goed diagnosticeren bij problemen van belang is, en dus heel normaal, om in het leven weer positief verder te kunnen.

#Diagnoseheelnormaal is een initiatief van deskundigen die met deze problematiek te maken hebben. Zij zien dat mensen met een diagnose last ondervinden van de vooroordelen en het onbegrip vanuit hun omgeving. Het stigmatiseren van diagnoses (ADHD, autisme, angststoornissen, dyslexie, enzovoort) maakt dat veel mensen zich niet meer serieus genomen voelen. Psychische diagnoses worden vaak denigrerend ‘labels’, ‘stempels’, ‘etiketjes’ of zelfs ‘vlekjes’ genoemd. Bij diagnoses die op fysieke problematiek gesteld zijn, zoals bijvoorbeeld astma of slechtziendheid, gelden deze termen niet. Hierdoor bestaat steeds vaker het idee dat met een psychische diagnose mensen als ‘niet goed’ worden bestempeld.

De initiatiefnemers van de campagne zien dat de vooroordelen over het stellen van diagnoses steeds groter worden. Daardoor ontstaat de kans dat personen niet, of niet tijdig, de juiste zorg krijgen. Het uitblijven van hulp, door het te laat, of zelfs niet uitvoeren van onderzoek naar problematiek, kan zeer ernstige gevolgen hebben, zoals uitvallen op school, leerachterstanden, verslaving, depressie, criminaliteit en zelfdoding.’ BRON.

Herkenbaar

Voor mij is het heel moeilijk om erover te praten. Ik heb namelijk onlangs een diagnose gehad en ondanks dat ik niets “heb” (er wel tegenaan zit), kan en durf ik er niet open over te praten. Want er heerst een gigantisch taboe op onderwerpen als deze merk ik. Bij mijn vriend en een aantal vrienden kan ik het wel kwijt, maar inderdaad, de maatschappij in het algemeen accepteert onderwerpen als deze niet. Er word lacherig over gedaan, mensen weten niet wat ze ermee moeten of hebben er gewoonweg geen begrip voor.

Denk er gewoon eens over na :).

#DiagnoseHeelNormaal

Liefs,
Stephanie

6 gedachtes over “Psychische aandoening? #DiagnoseHeelNormaal

  1. Wat goed dat je hier aandacht aan gegeven hebt. Al vind ik aan de andere kant dat er inmiddels al zoveel dagen ‘ergens’ voor zijn dat dat de waarden van zo’n dag vermindert. Afgelopen week was het bijvoorbeeld ook World Sight Day, om eens wat meer stil te staan bij mensen met een visuele beperking. Nou ben ik zelf al m’n leven lang slechtziend, maar denk maar niet dat ik óóit van zo’n dag gehoord had.

    Ik heb zelf een angststoornis (ziektefobie, ook therapie gehad maar helpt niet) en BDD (Body Dismorphic Disorder, in het Nederlands bekend als ‘ingebeelde lelijkheid’) en ik ben jaren geleden zwaar depressief geweest. Het is inderdaad zo dat je vaak machteloos staat tegenover anderen want je kunt het gewoon niet uitleggen en overbrengen. En anderen kunnen het op hun beurt nooit echt begrijpen zolang ze het zelf niet hebben.

    Het zorgt ook voor vervelende situaties. Zo heb ik best weleens onennigheid gehad met mensen die vonden dat ik vroeg om aandacht, alleen maar naar deed over mijn uiterlijk om complimentjes te kunnen krijgen en meer van dat soort dingen. Het is dus goed dat er wat meer aandacht voor psychische problemen komt, in de hoop dat mensen het meer gaan begrijpen. Overigens loop ik er met mijn slechtziendheid toch ook wel tegenaan. Ik heb mezelf dusdanig aangepast aan de maatschappij en draag geen bril of lenzen omdat de afwijking daar te groot voor is.

    Daardoor zien mensen eigenlijk niets aan me als ik gewoon op straat loop. En dan is het weer van “wat je ziet is er niet”. Ik ben het inmiddels gewend dat de meeste mensen nooit rekening met mijn visuele beperking houden, maar dat komt puur doordat ze het niet zien. Onlangs suggereerde iemand nog om maar eens met zo’n stok te gaan lopen, dat is zichbaar en dan houden ze vanzelf meer rekening met je. Iets wat ik overigens niet ga doen want ik vind het eigenlijk te erg voor woorden dat mensen een aandoening gewoon negeren op het moment dat het niet fysiek zichtbaar is.

    1. Bedankt voor je lange en boeiende reactie Ester! Ik begrijp je helemaal. Wat een lastige ‘stoornissen’ heb je! De angststoornis en BDD lijken me heel lastig! Een depressie is inderdaad ook geen pretje en een erg serieuze aandoening. Ik hoop dat er meer begrip komt voor allerlei stoornissen en ziekten!

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

