Tag | Gewoon Nederlands

In klomp, Volendam, Tag Gewoon Nederlands

Deze tag kwam ik op meerdere blogs tegen en het leek mij leuk om deze ook over te nemen voor mijn blog! Ik heb altijd een beetje een haat-liefde verhouding met Nederland. Aan de ene kant woont hier iedereen die ik lief heb, is hier alles goed geregeld, is het een stabiel land om een toekomst op te bouwen, is het er veilig en zijn er kansen voor iedereen. Maar aan de andere kant ben ik ook graag in het buitenland en ik zou het dan ook geen probleem vinden om een paar maanden, of zelfs een aantal jaren, in het buitenland te moeten wonen. 

Op naar de vragen!

Één of meer koekjes bij de thee?
Geen. Ik lust geen koffie of thee, ha ha!

Wat is je favoriete stamppot?
Ik ben gek op andijvie stamppot! Vroeger lustte ik helemaal geen stamppot, maar een huisgenootje maakte altijd andijvie stamppot met spekjes en sindsdien ben ik daar dol op! Heerlijk!

Koetstocht door sneeuw in Amsterdam,TELEGRAAF
Hier vond ik de winter wel leuk tijdens een ritje met een koets in Amsterdam 🙂

Welke Nederlandse feestdag vind jij de leukste?
KERST! Ik heb een gruwelijke hekel aan de herfst & winter wat betreft het weer, maar ik kijk altijd enorm uit naar de kerstdagen. Vroeger vond ik dat ook altijd de leukste tijd van het jaar kan ik me herinneren. Super leuk om de kerstboom in te mogen tuigen en overal kaarten op te kunnen hangen die we dan ontvingen van familie en vrienden. Een leuke bijkomstigheid is dat ik op 25 december jarig ben en er dus altijd een fijn sfeertje hangt rondom mijn verjaardag!

Wat is volgens jou het leukste plekje in Nederland?
Pfoe, lastig! Ik ga altijd naar Utrecht of Rotterdam om te shoppen en Amsterdam voelt altijd echt als een ‘dagje uit’. Maar een écht favoriete plek heb ik denk ik niet? Ik vind Brabant altijd wel mooie plekken hebben waar je lekker kunt wandelen, zoals in de Drunense Duinen, de Biesbosch en in Woudrichem bijvoorbeeld.

Wat is jouw favoriete accent en doe een stukje na.
Het Brabants accent! Ik ben geboren en getogen in Noord-Brabant, maar gelukkig spreek ik vrijwel accentloos Nederlands. Ik zeg soms wel woorden als juin (ui), hedde (hebben) en gewist (geweest). Niet heel heftig dus! Mijn ouders spreken wel met een accent, zij zeggen bijvoorbeeld vaak hullie en errepels.

Tag gewoon Nederlands, sinterklaas, nederland
Avondje Sinterklaas 🙂

Welk typisch Nederlands gebruik vind jij het leukst?
Sinterklaas vind ik altijd een leuk gebruik, daar keek ik als kind altijd enorm naar uit.

Welk Nederlands gezegde is jouw favoriete gezegde?
Eind goed, al goed :).

Wat is je favoriete winkel van Nederlandse bodem?
Ik doe mijn boodschappen bij de Albert Heijn en ik kom ook vaak bij de V&D. Daarnaast behoren ook Kruidvat, HEMA en Bakker Bart tot mijn favoriete Nederlandse winkels.

Wie vind jij de leukste BN’er?
Gerard Joling dan denk ik! Ik vind hem zo grappig en hij lijkt me heel lief!

Wat vind jij het mooiste en/of leukste Nederlandstalige liedje?
Ik luister vrijwel geen Nederlandstalige muziek meer, maar als ik moet kiezen ga ik voor muziek van de 3J’s, Nick en Simon of Marco Borsato of zo. Mijn favoriete Nederlandse liedje is Hou me vast van Volumia.

Haring? Ja of nee?
Nee, bah!

Neem de tag gerust over :).

Liefs,
Stephanie

6 gedachtes over “Tag | Gewoon Nederlands

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

