Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

Ondanks dat ik al een tijdje bloeddonor ben (volgens mij sinds 2008?), wil ik er nog even een artikel aan wijden. Dit punt stond namelijk vroeger op mijn bucketlist en ik wil jullie er even wat meer over vertellen. Misschien kan ik wel iemand motiveren om ook donor te worden, dat zou helemaal mooi zijn! 

In 2008 heb ik mij geregistreerd als orgaandonor, maar ik wilde ook altijd al nu iets betekenen voor mensen.. niet pas als ik dood zou zijn. Dus daarom besloot ik bloeddonor te worden en inmiddels heb ik al een aantal keer bloed gegeven. Helaas niet heel erg vaak (zo’n negen keer), want als je een verre reis naar een risicoland hebt gemaakt of ziek bent geweest kun je bijvoorbeeld al snel een paar keer geen bloed geven.

Ben ik geschikt als bloeddonor?

Wil je graag bloed geven en ben je benieuwd of je een geschikte bloeddonor bent? Doe dan deze test! Wanneer je volgens de test geschikt bent kun je dit aanmeldformulier invullen en versturen. Daarna nemen ze contact met je op en krijg je je eerste oproepkaart en een pasje van Sanquin. De eerste keer moet je je laten keuren door een arts op de plaats van bestemming en hij of zij kijkt dan naar je bloeddruk, je pols, je ijzerwaarden etc. Als dat allemaal goed is, mag je die dag voor de eerste keer bloed doneren!

Hoe vaak mag ik geven?

Dat is voor mannen en vrouwen verschillend:
– Mannen: maximaal vijf keer per jaar
– Vrouwen: maximaal drie keer per jaar

Het is afhankelijk van je bloedgroep hoe vaak je wordt opgeroepen.

Mijn ervaring

Ik heb goede ervaringen met het geven van bloed. De mensen zijn er uiterst vriendelijk en behandelen je met veel respect. Er lopen veel vrijwilligers rond die je vooraf en achteraf wat te drinken en wat lekkers aanbieden. Daarnaast zijn ze vaak ook heel geïnteresseerd en maken altijd wel even een praatje met je. Ik ervaar het bloed geven daardoor altijd als iets heel prettigs.

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:16 – Bij aankomst moet je eerst altijd even een formulier invullen.

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

Een deel van de (belangrijke!) vragen zie je hierboven.

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

In Barneveld is de afnamelocatie een mobiele kliniek. Deze zijn heel erg mooi van binnen! Nadat ik gekeurd ben door een arts mag ik op een stoel gaan zitten. Alles was gelukkig goed! Wel was mijn ijzer wat aan de lage kant (7,8), bij 7,7 mag je geen bloed geven. Ik moet dus meer vlees e.d. gaan eten!

Ik mag kiezen of ik links of rechts geprikt wil worden, maar dat maakt me niets uit.

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:34 – De verpleegkundige maakt alle papieren in orde en bereidt alles goed voor.

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:35 – Ik moet van mijn hand een vuist maken zodat de ader goed omhoog komt en het prikken gemakkelijker wordt.

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:36 – Daarna prikt ze, met een vrij grote naald (niet een erg lekker gevoel nee..) in mijn arm.

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:36 – Even een watje erop tegen het bloeden.

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:37 – Deze zak vult zich met een halve liter van mijn bloed. Best wel veel vind ik!

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:37 – Ze tapt nog wat extra buisjes bloed af (3 in totaal).

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:38 – Hier ben ik nog blij :D. De zakt vult zich langzaamaan met mijn bloed & ik hoop dat ik snel aan de 500 ml zit. Ik begin namelijk toch wat licht te worden in mijn hoofd.

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:46 KLAAR! De naald mag er weer uit! 🙂

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:46 – Even een watje erop en een verband eromheen tegen het bloeden, heel belangrijk!

Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

13:48 – Pfoe, ik word op een gegeven moment een beetje licht in mijn hoofd, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Maar mijn ijzergehalte was dit keer natuurlijk al vrij laag en daarnaast mijn pols vrij hoog. Ook slaap ik niet zo goed de afgelopen tijd en heb ik toch wel wat stress gehad afgelopen dagen. Dat alles zorgt ervoor dat ik me toch niet helemaal top voel.

Alles begint te draaien en ik word heel erg misselijk, alsof ik moet overgeven. Ik krijg een natte washand op mijn hoofd en een flesje water. Na enkele minuten is gelukkig dit nare gevoel verdwenen en kan ik terug naar de inschrijfruimte. Daar krijg ik wat te drinken en te eten aangeboden. Ik werk twee roze koeken naar binnen, een flesje water en een beker appelsap.

Daarna voel ik me weer helemaal de oude: niets aan de hand! En nu weer wachten tot er weer een oproepkaart op de mat valt :).

Ben je ook bloeddonor, heb je vragen of opmerkingen? Laat dan een reactie achter! 

Liefs,
Stephanie

10 gedachtes over “Bucketlist nr. 64 | Bloeddonor worden bij Sanquin

  1. Doen, Sammie!!

    En Stephanie, de eerste keer als “nieuwe donor” geef je alleen een paar buisjes bloed af, die worden dan eerst getest en pas als dat goed is mag je bloed geven (daar krijg je dan na ongeveer een maand een oproep voor). Ik kan me voorstellen dat je dat niet meer wist, omdat het voor jou inmiddels al jaren geleden is.

    Fijn dat het snel weer beter ging met je!

  2. Geweldig dat je dit doet Stephanie!
    Ik ben jaren bloeddonor geweest, maar toen het verhaaltje AIDS in de wereld kwam mag ik geen donor meer zijn?
    Wel een teken dat het gedoneerde bloed niet goed getest wordt, want anders had men allang meer donoren gehad!
    Ik mag wel in de zorg werken met zieke mensen, maar Sanquin blijft discrimineren, dus ik geen bloed van een ander, omdat ik de testen niet vertrouw!
    Sanquin doet ook totaal geen moeite om er iets tegen te doen, dus de wet en Sanquin mogen “legaal” discrimineren???

  3. Wat goed dat je dit doet. Ik ben als de dood voor naalden, ijzerwaarde is vaak laag en nog andere waardes waar ik heel erg mee schommel. Toch ben ik benieuwd of ik het aan zou durven, ga er eens goed over na denken.

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

