Travel tips | Roemenië – De hoofdstad Boekarest

Travel tips | Roemenië – De hoofdstad Boekarest

Inmiddels ben ik drie keer in Roemenië geweest, namelijk in 2009 en 2011. Alle drie de reizen waren onvergetelijk en vandaag vertel ik jullie meer over de hoofdstad van Roemenië: Bucharest/Boekarest. De foto’s in dit artikel zijn een mix van alle reizen naar Roemenië. Check it out!

Boekarest is de hoofdstad en het industriële en commerciële centrum van het land Roemenië. Er wonen ongeveer zo’n 1,7 miljoen mensen en de metropool telt 2,6 miljoen inwoners. Er zijn twee luchthavens, namelijk Henri Coandă International Airport (Otopeni) en Aurel Vlaicu International Airport (Băneasa). Henri Coandă is de grootste luchthaven en daar zijn wij ook naartoe gevlogen met de Roemeense luchtvaartmaatschappij Tarom Air.

Henri Coandă International Airport (Otopeni), Bucharest, Roemenië
Henri Coandă International Airport (Otopeni)

Het openbaar vervoer / het centrum

Het centrum is goed te bereiken per metro, bus, trolleybus, trams en ook per taxi. De metro heeft vier lijnen die je naar alle delen van de hoofdstad brengt. Daarom is de metro het ideale vervoersmiddel om jezelf te verplaatsen in Bucharest.

De bussen zijn aan het begin wat lastig, maar als je het eenmaal door hebt is het vrij gemakkelijk allemaal. Let erop dat je de tickets van tevoren (!) koopt in één van de ticketkiosken. Dat waren wij vergeten, ha ha. Bustickets kun je niet voor de metro gebruiken en andersom, let daar ook op.

Taxi’s rondom het centrum en het vliegveld zijn vrij prijzig, al hebben wij voor een rit van drie kwartier maar €7,50 betaald. Tip: neem een grote taximaatschappij, dat scheelt in de kosten.


Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)

Het Parlementspaleis is niet te missen en is dan ook het grootste gebouw van heel Europa en, op twee gebouwen na, ook het grootste gebouw van de wereld. Wow! Ik ben er binnen geweest toen wij gingen protesteren tegen een wet die toe zou staan dat zwerfhonden gedood mochten worden (op gruwelijke manieren). Wij mochten er toen met de organisatie van ons zwerfhondenproject binnen kijken en een stemming mee maken. Heel erg interessant en volgens mij vrij uniek!

Bezienswaardigheid Bucharest Roemenië, Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)
Samen met mijn moeder voor het Parlementspaleis.
Bezienswaardigheid Bucharest Roemenië, Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)
Wat een gigantisch gebouw is het toch!
Bezienswaardigheid Bucharest Roemenië, Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)
Zijkant van het gebouw.
Bezienswaardigheid Bucharest Roemenië, Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)
Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)
Bezienswaardigheid Bucharest Roemenië, Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)
WHOEHOE, HUGE!
Bezienswaardigheid Bucharest Roemenië, Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)
In 2011 mocht ik binnenkijken in het Parlementspaleis.
Bezienswaardigheid Bucharest Roemenië, Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)
We mochten er een stemming bijwonen. Deze ging erover of de zwerfhonden in Roemenië wel of niet gedood mochten worden. Uiteraard waren wij tegen en waren wij juist VOOR sterilisatie (“catch, neuter, return”).
Bezienswaardigheid Bucharest Roemenië, Het parlementspaleis (Palatul Parlamentului)
Het plafond is prachtig! Je kunt wel zien waar Roemenië het geld heeft gelaten..

Winkels, shoppen en eetgelegenheden

In het centrum is er genoeg te zien en te doen. Je kunt er prima eten en de prijzen zijn er niet hoog.

Centrum Bucharest, Roemenië
Pretzels en prethoofden

Daarnaast is er een grote shoppingmall in het midden van de stad waar je heerlijk kunt shoppen. Je vind er zowel Adidas als Converse stores, maar ook typisch Roemeense kledingwinkeltjes. Heel erg leuk! En er is natuurlijk een grote Mac Donalds.

Tips winkelcentrum Bucharest in Roemenië
HEAVEN FOR ME! De Converse store in Bucharest, Roemenië

Verder vind je er veel café’s met Heineken bier (dat wordt ook flink gepromoot) en zie je er dingen die je in Nederland niet tegen zult komen. Zo verkopen ze er bijvoorbeeld honden in kleine kooitjes in mini dierenwinkeltjes… heel erg zielig, maar in Roemenië heel normaal.

Honden worden verkocht in dierenwinkels, Bucharest, Roemenië
Puppy’s die verkocht worden in caviakooien..
Honden worden verkocht in dierenwinkels, Bucharest, Roemenië
.. vaak ziek en verzwakt.

In de hele stad vind je allerlei mooie kerkjes en gebouwen. De ideale plaats voor fotografen dus. Er is niet veel natuur, dat vind je vooral buiten de grote hoofdstad.

Centrum Bucharest, Roemenië
Mijn moeder bij een prachtig kerkje :).
Centrum Bucharest, Roemenië
Hi hi, typisch 🙂
Centrum Bucharest, Roemenië
Overal bouwvallen.
Centrum Bucharest, Roemenië
En kunst in de hoofdstad!

Ja, je kunt wel zeggen dat Roemenië mijn hartje gestolen heeft! We hebben er een onwijs lieve familie ontmoet waar ik nog steeds af en toe contact mee heb. Daar hebben wij in 2011 ook gelogeerd in oktober toen ik naar Roemenië ging met mijn moeder, een vriendin en haar moeder. Roemenië is zo’n bijzonder en mooi land en nu heb ik jullie alleen nog maar de hoofdstad laten zien. De artikelen over de bijzondere dorpjes volgen later op mijn blog en dan zul je zien hoe prachtig mooi Roemenië is qua natuur en cultuur!

Ben jij weleens in Roemenië geweest? 🙂

Liefs,
Stephanie

7 gedachtes over “Travel tips | Roemenië – De hoofdstad Boekarest

  1. Inderdaad prachtige gebouwen, ook leuk dat je binnen bent geweest in het parlementsgebouw! Ik ben er nog nooit geweest en op de een of andere manier trekt het me ook niet direct. Hoewel we wel in Tsjechië en Hongarije zijn geweest en ons daar toen prima hebben vermaakt…

  2. Wow, wat gaaf dat je een stemming mocht bijwonen! De binnenkant is echt FAB, zo mooi ingericht en ook het plafond is echt amazing. Mooi hoe je Roemenië laat zien, want dit is een hele andere kant van wat ik in gedachten had. Zielig van die hondjes zeg, snap ook niet dat ze daar geen verbod opzetten, aangezien er veel zwerfhonden zijn. Zelf ben ik er nog nooit geweest, maar Amerika staat toch op mijn nummer één land waar ik als eerste naar toe ga! 😀

    1. Ik zie je leuke reactie nu pas en wil er toch nog even op reageren :). Ja het gebouw is echt prachtig! In de tijd van Nicolae Ceaușescu ging al het geld naar de rijke mensen, waardoor de arme mensen Roemenië verlieten. Hun huisdieren lieten ze achter en daardoor zijn er nu zoveel zwerfhonden.. sad story! Roemenië is echt een aanrader! Amerika is ook zeker gaaf, ben ik ook nog nooit geweest haha!

  3. Leuke om te lezen Stephanie! Van de zomer ga ik er wss ook heen dus ben me overal aan het inlezen… op de foto’s te zien hebben ze er prachtige oude architectuur! Heb een vraagje, hoe red je je daar in de dagelijkse taal? Spreek je Roemeens of is het doen met een beetje Engels? Zit er aan te denken om namelijk een cursus Roemeens te nemen en kom er niet echt aan uit..

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

