Recensie | The Imitation Game

The Imitation Game Review, Alan Turing

Op 10 januari ben ik met Harry naar “The Imitation Game” geweest. Deze film heeft mij echt blij verrast en daarom heb ik bij deze voor jullie een korte recensie geschreven. Als je hem al hebt gezien, laat mij dan weten wat jij van deze film vond!

Allereerst: wat een mooie, bijzondere film! Deze film heeft me echt blij verrast. Of nou ja, blij? Ik moest aan het einde eigenlijk heel hard huilen, ha ha. Maar ik heb me maar ingehouden gezien de volle zaal..

The Imitation Game

The Imitation Game vertelt het verhaal over het leven en het werk van een van de grootste onbekende helden uit de Britse geschiedenis, namelijk Alan Turing. Turing was een pionier op het gebied van computertechniek en de befaamde kraak van de Duitse Enigma-code wordt aan hem toegekend. In de film voeren Turing en zijn briljante team een race tegen de klok in hun geheime kantoor Bletchley Park, tijdens de donkerste dagen van de Tweede Wereldoorlog. (bron)”

Alan Turing

Meteen toen Alan Turing (acteur Benedict Cumberbatch) in beeld kwam was ik stunned. De rol in deze film is namelijk echt voor deze acteur weggelegd. Zijn mimiek en manier van acteren sprak mij vanaf de eerste minuut al aan en daardoor was ik meteen enorm betrokken bij de film. De acteur kende ik eerlijk gezegd nog niet, maar hij blijkt een grote rol te spelen in bekende BBC hit-serie Sherlock. Wel bekend voor mij waren Keira Knightley en Charles Dance (Game of Thrones).

Alan Turing was een bijzondere man met wat vreemde trekjes, gezien zijn vorm van autisme. Zijn leven was vrij tragisch en o.a. zijn jeugd wordt vrij uitgebreid belicht in de film. Turing bleek homoseksueel te zijn en hiervoor is hij uiteindelijk ook veroordeeld.

The Imitation Game Review, Alan Turing

De Enigma-code?

Turing en zijn team proberen de Enigma-code te breken om zo de oorlog te kunnen winnen van de Duitsers. Ik wist zelf eerlijk gezegd niet veel af van de Enigma-code, zoals waarschijnlijk zoveel mensen. Daarom ben ik blij dat ik deze film heb mogen zien en meer heb kunnen leren over deze code die de Duitsers gebruikten in de Tweede Wereldoorlog.

Ik heb veel bewondering gekregen voor Alan Turing. Hij heeft de code destijds gekraakt en dit is daarna 50 jaar lang een overheidsgeheim gebleven. De verkregen informatie konden ze destijds niet meteen gebruiken, omdat de Duitsers niet door mochten krijgen dat de Enigma-code gekraakt was. Ze beslisten dus eigenlijk over leven en dood, gezien ze wisten waar de Duitsers aan zouden vallen. In de film is niet heel erg naar voren gekomen hoe de verkregen informatie uiteindelijk wél ingezet is, maar ik vond het boeiend om meer te leren over hoe ze de code uiteindelijk gekraakt hebben.

Alan Turing heeft met zijn team uiteindelijk een groot verschil gemaakt in de geschiedenis. De oorlog is door het breken van de code met minstens twee jaar verkort. Daarnaast was hij de grondlegger van de moderne computer. Interessant dus!

Mijn conclusie

Dit was zeker een erg mooie film. De film kijkt makkelijk weg (mede door de humoristische stukjes) en geeft een mooi portret weer van Alan Turing. Je krijgt daarnaast ook echt bewondering voor hem en zijn team en het feit dat zij door het kraken van de code miljoenen mensenlevens hebben gered. De hele cast acteert goed, de muziek is prachtig en het verhaal sterk. Zeker kijken dus!

Ga jij deze film ook kijken?

Volg mij op Bloglovin, InstagramTwitter, Facebook en/of Youtube.
Liefs,
Stephanie

5 gedachtes over “Recensie | The Imitation Game

  1. Ik ben bang dat als ik de recensie lees dat ik al teveel van de film weet, dus ik heb alleen je oordeel gelezen! Ik ben zo erg benieuwd nu, ik hoop dat ik deze week even tijd kan vrijmaken om naar de film te gaan 🙂

  2. Mijn ouders hebben deze film afgelopen weekend nog gezien, en die zeiden ook al dat het écht een goede film was! En als ik jouw verhaal hoor, wil ik er al helemaal in, het lijkt me echt een mooie film. Mede door Sherlock 😀

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

