In therapie | Weg met die bestraffende gedachten!

In therapie | Weg met die bestraffende gedachten!“JIJ BENT WAARDELOOS!” Vorige week vertelde ik jullie over de modus ‘afstandelijke beschermer‘, maar vandaag wil ik jullie meer vertellen over de ‘bestraffende ouder’. Ook deze modus zal vrijwel iedereen herkennen, maar je bent je er misschien niet altijd van bewust dat deze modus jou vaak kapot of gek probeert te maken.

Aan het begin van mijn deeltijd(schema)therapie liep ik vaak aan tegen deze modus, bestaande uit bestraffende gedachten. Deze gedachten maakte mij vaak nog verdrietiger en zorgde ervoor dat ik vaak helemaal niets meer kon ondernemen. Deze modus maakte dat ik nog slechter over mijzelf ging denken.

De bestraffende ouder
Claassen, Muste en Weertman (2009) geven de volgende omschrijving: De bestraffende ouder is een destructieve modus. Het is een soort stem van binnen die jou, je gedrag, je gevoelens en gedachten voortdurend afkeurt. Je geeft jezelf op de kop, scheldt jezelf uit en bent kritisch op bijna alles wat je doet.

“Het gaat mij allemaal toch nooit lukken!!”

Pascal Campion: oblivious

“Ik ben een hopeloos geval”
“Ik verpest ook altijd alles”
“Ik walg van mijzelf”
“Ik ben waardeloos”
. . .

Manieren waarop de BO tot uiting komt:
– Jezelf straffen; automutilatie, te hard werken, niet of slecht eten, eetbuien en overgeven, suïcidepoging(en), jezelf leuke dingen verbieden, gemeen zijn naar jezelf
– Overmatige zelfkritiek of zelfvernedering
– Overmatige loyaliteit, meestal ten opzichte van je ouders

De BO wegsturen!
Een bestraffende gedachte helpt je op geen énkele manier verder. Het is daarom de bedoeling deze direct weg te sturen. De bestraffende ouder kun je het beste kort en bondig wegsturen (met overtuigende en krachtige woorden) en er niet mee in discussie gaan. Dus bijvoorbeeld:

“Stop hiermee, ga weg!”
“Ga weg, hou je mond!”
“Hier help je mij niet mee, dus ik wil dat je weggaat!”

Dit is vaak een modus die zeer krachtig is en je gedachten erg negatief kan beïnvloeden. Hoe vaker je oefent met het tegenspreken van deze disfunctionele modus, hoe minder ruimte de Bestraffende Ouder zal krijgen.

Bron tekst: Claassen, A, Muste, E. & Weertman, A. (2009). Bron foto’s: Pascal Campion.

Ik ben benieuwd of jij weleens bestraffende gedachten opmerkt en wat je er dan vervolgens mee doet. Merk je ze überhaupt wel op? En zo ja, hoe stuur jij jouw bestraffende gedachten dan weg?

Veel liefs, Stephanie ❤
Volg mij op Bloglovin, InstagramTwitter, Facebook, Pinterest en Youtubee.

7 gedachtes over “In therapie | Weg met die bestraffende gedachten!

  1. Wat een interessant artikel! Ik heb vast wel van dat soort gedachtes, maar ben me er niet echt bewust van. Negatief denken doe ik wel eens, maar het zal nooit zo ver gaan dat ik bijvoorbeeld mezelf beschadig 🙂

  2. Wat een interessant artikel! Heel herkenbaar ook. Ik ging altijd met mij BO de uitdaging aan, ik ging aan mezelf bewijzen dat ik het wel kon of dat ik wel iets voor mezelf mocht kopen of alleen op een terrasje mocht zitten. Dat werkte voor mij heel goed en inderdaad wat je ook schrijft kort en bondig zijn, ik wil dit wel dus ik doe dit.

  3. Veel te herkenbaar helaas. Het gaat al wel beter, zeker sinds ik mijn eetstoornis ook heb los kunnen laten. De eetstoornis (niet eten, streng en hard zijn, mezelf zoveel mogelijk ontzeggen) was mijn manier om mezelf te straffen. Zelfkritiek ook heel erg. Vernedering vind ik een heel naar woord, maar ook daar ben ik ”schuldig” aan (nu doe ik het in feite weer, want ik geef mezelf ook nog eens de schuld van iets wat mij nooit had mogen overkomen). Daarnaast ben ik vreselijk loyaal geweest naar mijn ouders, maar ook naar mijn man. Ik merk dat er een heleboel los komt bij me nu…. Geeft niet hoor, dat is alleen maar goed. Hier zit nog heel veel pijn en verdriet.

    Ik heb veel aan dit artikel.

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.

