Dominicaanse Republiek

In de zomer van 2012 ben ik voor drie weken met World Servants naar de Dominicaanse Republiek afgereisd. Daar heb ik in een groep jongeren vier huizen gebouwd voor de plaatselijke bevolking. Hieronder vind je de links naar de artikelen die ik hierover heb geschreven.

Deel I: Voorbereiding & eerste weken

Dominicaanse_Republiek_World_Servants_deel_113 juli 2012 t/m 20 juli 2012 – Dit verslag verteld de voorbereidingen die plaatsvonden vanaf de herfst van 2011. We hebben in bijna een jaar erg veel geld moeten ophalen om het project te kunnen financieren. We vlogen vanaf Amsterdam door naar Madrid en weer door naar Constanza, de hoofdstad van de Dominicaanse Republiek. Het verslag laat de eerste dagen zien op de plaats van bestemming: ons verblijf, de bouwwerkzaamheden, de plaatselijke bevolking en nog veel meer!

Deel II: Bouwwerkzaamheden, kerk & excursies

Dominicaanse_Republiek_World_Servants_deel_221 juli 2012 t/m 27 juli 2012 – Weer een week verder en veel meegemaakt, gedaan en gezien. Het bouwen gaat hartstikke snel en paar huisjes zijn al bijna af en er is al gestart met het schilderen. Verder hebben we een muzikale avond gehad met de plaatselijke bewoners, bezochten we een mooie waterval, gingen we raften en bezochten we een kerkdienst. Ook hebben we een kijkje genomen bij een vuilnisbelt.. waar zelfs mensen woonden. Heel erg heftig! We deden veel kinderwerk en we werkten hard om de huisjes af te krijgen!

Deel III: Laatste bouwdag, oplevering huisjes en afscheid nemen

Dominicaanse_republiek_world_servants_deel_328 juli 2012 t/m 30 juli 2012 – En de laatste bouwdag zat er alweer op! De vier huisjes waren gebouwd en geverfd. Er is riolering aangebracht, elektriciteit en zelfs een echte deur met sleutel, want die missen de huisjes vaak. Ook werk ik bouwer van de dag; trots dat ik was! We deden nog veel leuk kinderwerk, maar helaas kwam het afscheid steeds sneller dichterbij. Dit was uiteindelijk één van de moeilijkste momenten van deze drie weken. Op 30 juli was het zover en we vertrokken naar ons verblijf in hoofdstad. Hier konden we uitrusten!

Deel IV: Constanza, excursies, privé strand en terugvlucht

31 juli 2012 t/m 1 augustus 2012 – In de hoofdstad gingen we eDominicaanse_republiek_world_servants_deel_4en dagje cultuur snuiven. Zo hebben we souvenirs geshopt, een museum bezocht en heerlijk gegeten. Daarnaast zijn we op excursie geweest naar een mooi grottenstelsel en reden we vervolgens verder naar een privéstrand. Daar hebben we de verjaardag van één van dejongeren gevierd, heerlijk gezwommen in de zee terwijl het regende, stekels van zee-egels uit voeten gehaald en zijn we helaas teruggevlogen naar Amsterdam via Madrid. Wat een onvergetelijke reis was dit!

Ik kan een ieder aanraden om eens vrijwilligerswerk te doen in het buitenland. Je leert er enorm veel van, leert de liefste mensen kennen en je zult een ervaring rijker zijn die je nooit meer zult vergeten!

3 gedachtes over “Dominicaanse Republiek

1. Bij het horen van een ‘reis naar de Dominicaanse Republiek’ dacht ik altijd aan een hotel van 2000 euro per week + niets meer dan een strandvakantie. Blijkbaar kan het ook anders! 🙂

Bedankt voor je reactie :)! Ik kom ook zeker een kijkje nemen op jouw blog.